RECENSIE: Samiyam - Sam Baker's Debut Album

Samiyam – Sam Baker’s Album
recensie cijfer 2011-08-25 Geen idee hoeveel Jan Janssens er bezig zijn met muziek, maar er zijn alvast twee Sam Bakers in de Verenigde Staten die allebei muziek uitbrengen. De ene is een singer-songwriter uit Texas en releaset onder zijn eigen naam, terwijl de andere een producer van elektronische muziek is, die voor het pseudoniem Samiyam koos. Deze tweede, waarover we het hier gaan hebben, noemt zijn tweede album dan wel weer Sam Baker’s Album, om toch maar geen verwarring te zaaien.

Samiyam is één van de producers van de Brainfeeder crew rond Flying Lotus, en niet de minste. Zijn vorige album Rap Beats Vol. 1 was de eerste release op Brainfeeder ooit en hij heeft een zijproject met Flying Lotus genaamd FLYamSAM. Op zijn tweede plaat klinkt hij rauwer en verlaat hij zijn originele 8-bit hiphop sound deels voor een meer funky naar glitch hop neigende sound. Hij ruilt de glitch echter in voor ruwe, minimalistische beats, die zoals gewoonlijk net uit de maat klinken. Net zoals op het vorige album klinkt alles nogal onafgewerkt, iets waar deze crew wel graag mee speelt. Dit is echter een gevaarlijke stap, die soms ook kan falen. Samiyams muziekjes, die meer korte sketches zijn dan echte nummers, klinken hier en daar wel fris, maar het gemis aan variatie en afwerking is bij momenten echt te groot om over een meesterwerk te kunnen spreken. Meer nog, bij momenten wordt dit album gewoon heel erg saai. De leegtes in zijn instrumentals mochten gerust opgevuld worden en er mocht met iets meer zorg omgesprongen worden in zijn muziek. In vergelijking met de vliegende lotus klinkt dit nogal ondermaats.

Ons verdict is dan ook dat we niet overtuigd werden door dit album. Hij verlaat zijn originaliteit van Rap Beats Vol. 1 en kiest voor een meer gangbaar geluid. Waar het onafgewerkte gevoel vaak voor een bepaalde sfeer kan zorgen in deze stijl, mist het hier vaak de bal. De funky melodieën die nu en dan naar boven komen, kunnen dit boeltje dan ook niet redden.
Recensent:Bram De Wulf Artiest:Samiyam Label:Pias
Toddla T - ‘Watch Me Dance’

Toddla T - Watch Me DanceEerlijk: deze plaat kwam me in de handen door vakantieregelingen in de crew....