RECENSIE: Backwoods Payback - Momantha

Backwoods Payback - Momantha
recensie cijfer 2011-09-18 Backwoods Payback is een Amerikaanse stonerrockband. Frontman Mike Cummings heeft geen verleden als pornoster, al zou je dat kunnen denken met een dergelijke naam. Hij was wél een hardcorezanger, dus hij kan dus vocaal behoorlijk van leer trekken. Na zijn loopbaanwijziging richting stonerrock heeft hij laten horen ook over een Danzig-achtige brul te beschikken. Momantha komt vier jaar na hun titelloze debuut.

De beukende openingstrack 'You Know How This Works' wordt gekenmerkt door lage, lekker lompe riffs met een southern rock sound. Verwacht bij Backwoods Payback geen solo's, tempowisselingen of ander moeilijk gedoe. Bij deze muziek denk je aan kippengaas voor het podium, rondvliegende flessen en truckers achter een grote bierpitcher. 'Flight Pony' is ook al zo’n ongepolijste kopstoot-rocker. Is het dan alleen maar rammen? Nee hoor, op 'Knock Wood' is het tempo bijvoorbeeld rustiger en is een southern retrosound te horen. Ook 'Lord Chesterfield' kent rustiger gedeelten maar schiet af en toe wel flink uit zijn slof. Op 'Mr. Snowflake' en nog meer op ‘Parting Words’ laat Cummings horen wat hij allemaal met zijn stem kan doen, krachtig uithalen met die brul-snik stem van hem. Zijn beslissing om hardcore vaarwel te zeggen was de juiste. Zijn stem past uitstekend bij de muziek van Backwoods Payback en is zonder meer het meest onderscheidende element van deze band. 'Poncho' is een buitenbeentje vanwege zijn grungy maar minder zware geluid. 'Velcro' is een redelijk psychedelische track. Da’s fijn voor de afwisseling maar vergeleken met de rest van het album mis je spanning in dit lied. De band gaat er daarna maar weer tegenaan met het snoeiharde 'Timegrinder'. Hier verraadt Mike Cummings’ furieuze gebrul zijn hardcore roots.

Dit album bevat overwegend stevige rocksongs maar heeft voldoende variatie om je aandacht tot het eind toe vast te houden. Momantha is als een stoomlocomotief, niet zo snel als een hogesnelheidstrein maar wel loodzwaar, verwoestend en vooral luidruchtig. Enjoy the ride!
Recensent:Dave van der Sterren Artiest:Backwoods Payback Label:Bertus
The Bandana Splits – Mr. Sam presents The Bandana Splits

Bandana Splits - Mr. Sam Presents the Bandana SplitsEr zijn de afgelopen tijd in de muziekwereld nogal wat pogingen gewaagd om...