RECENSIE: Asian Dub Foundation - A History of Now

Asian Dub Foundation	-	A history of now
recensie cijfer 2011-02-01 De Britse groep Asian Dub Foundation heeft altijd gespeeld met verschillende stijlen. Dance, hiphop, reggae en soms zelfs een vleugje punk werden door de groep in de Drum and Bass blender gegooid. Dit gecombineerd met de maatschappij kritische teksten leverde de band een redelijke prominente positie op in de drum and bass wereld. Met name op de festivalweides weet de groep een gegarandeerd feest te bouwen. A History of Now is inmiddels alweer het twaalfde album van de Britten.

De titel doet al vermoeden dat de groep alweer de nodige dingen om zich heen ziet gebeuren die haar tegen de borst stuit. Dit blijkt als de heren op onder andere `This Land is not for Sale´ hun spui gallen over een groep Mexicanen die hun dorp uitgezet worden omdat er een nieuw vliegveld aangelegd gaat worden. Maar ook eigenbelang wordt niet geschuwd, op `A History of Now´ uit de groep haar kritiek op onder andere het downloaden.

Instrumentaal zijn tevens alle vaste Asian Dub Foundation ingrediënten aanwezig. Op `Temple Siren´ wordt er gretig gebruik gemaakt van een reggaeritme met djembees, terwijl de heren net zo hard losgaan met elektrische gitaren op `Futureproof´. Allen dansbare ritmes die het zeker op de festivalweides goed zullen doen.

Toch heeft de groep niet meer de kracht die haar op de muzikale kaart zette. Algemene politieke kwesties als fort Europa hebben plaatsgemaakt voor lokale vraagstukken en ook reeds platgewalste paden worden niet geschuwd. Daarnaast bieden nul van de beats een verrassende opening in het reeds omvangrijke oeuvre van de Asian Dub Foundation. A history of now is gewoon meer van hetzelfde, leuk voor de fans maar zeker niet overtuigend voor de onbekenden met de Asian Dub Foundation.

Eerdere recensies van Asian Dub Foundation:
- 14-11-2008: Punkara.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Asian Dub Foundation Label:V2 Records