RECENSIE: Violent Demise - There's No Kill Like Overkill

Violent Demise – There’s No Kill Like Overkill
recensie cijfer 2010-12-24 Wederom blijkt dat in Nederland enorm veel talent rondloopt. Het levende voorbeeld van deze stelling is het hoofdstedelijke Violent Demise dat onlangs haar debuutplaat There’s No Kill Like Overkill op de mensheid heeft losgelaten. De in 2007 opgerichte vijfmansformatie heeft tot nu toe een minialbum uitgebracht en wist daarmee de aandacht te trekken. De positieve reacties leidden hoorbaar tot genoeg inspiratie om wat moois van deze plaat te maken.

Violent Demise begeeft zich in het gebied tussen melodieuze deathmetal en thrashmetal en weet met een aantal sterke composities de aandacht moeiteloos vast te houden. De plaat knalt van begin tot het eind stevig uit je speakers, waardoor het amper te geloven is dat dit een eigen beheer productie is, zo goed klinkt het. De mix is verzorgt door Emile Den Tex en de productie is in handen van Reniet Vrieze. Deze heren weten goed hoe dit soort muziek hoort te klinken en zorgen dat de plaat je recht in je gezicht raakt.

De energieke muziek heeft behalve pit ook een vette groove waardoor vergelijkingen met bands als Orphanage en zeker ook Dark Tranquility op zijn plaats zijn. Even zo makkelijk gooit Violent Demise er thrashnummers als ‘Deathrace’ tegenaan om met ‘In Your Arms’ een zangeres te introduceren en in het instrumentale ‘Lilith’ een viool als te stoppen. Om maar even aan te geven de band zich niet zomaar in een hokje laat stoppen. ‘Battlecry’ heeft dan wel een van Iron Maiden geleende riff, maar is op zich een sterk nummer, evenals het snelle ‘Truth’ waarop producer Reniet Vrieze nog meezingt. Het geeft het nummer wat extra’s. Andere snelle nummers als ‘Born For War’ en ‘Angels’ klinken eveneens moddervet en worden lekker strak uitgevoerd.

Het debuut van Violent Demise wordt gekenmerkt door sterke composities, flitsend gitaarspel, een vette grunt en een solide basis. Voldoende ingrediënten voor een plaat die uitermate verdienstelijk mag worden genoemd. Dat er van dit soort groepen duizenden rond lopen mag de pret niet drukken. De ontembare energie van deze band werkt aanstekelijk en zet het vijftal direct op de kaart. Hier word je blij van.
Recensent:Jan Didden Artiest:Violent Demise Label:Eigen Beheer
Gospel Music - Duettes

Gospel Music - DuettesDe bassist van de band Black Kids, Owen Holms, besloot dat het tijd was om...