RECENSIE: Ingraved - Onryou

Ingraved – Onryou
recensie cijfer 2010-12-10 Het Italiaanse Ingraved maakt volgens de bio een kruising tussen moderne metal en hardcore. Dit soort omschrijvingen doet direct vermoeden dat we met de zoveelste metalcore band te maken hebben. In grote lijnen is dat ook wel het geval, hoewel er bij Ingraved minder op de techniek en meer op songs is gefocust. De flinke dosis melodieuze deathmetal en thrasmetal maakt dat de derde release getiteld Onryou alleszins genietbaar is geworden.

In iets meer dan een half uur komen tien goed gespeelde en vet klinkende metal songs voor bij die, hoewel niet origineel, zeker de moeite waard zijn om beluisterd te worden. Opener ‘Bad Karma’ knalt er stevig in en laat door middel van inventieve tempowisselingen horen dat de band technisch goed onderlegd is. Het nummer dat door de sterke grunt van Tony Gianfreda stevig in de deathmetal is geworteld is ijzersterk. Meer op thrashmetal gericht is ‘Onryou’ met simpele maar effectieve gitaarloopjes en doordachte Slayeriaanse riffs. De daar opvolgende nummers borduren op deze twee prima eerste nummers voort, waarbij het soms wat punky aandoende ‘The Burden’, het snelle ‘Redemption’ en het voortjakkerende ‘Showtime For My Apocalypse’ het meest opvallen. Het melodieuze gitaargeluid in ‘The Cure’ verraadt een zekere liefde voor traditionele metal.

Tekstueel is de plaat in feite een conceptalbum waarbij de nummers handelen over een wat vaag gegeven dat uit de Japanse Folklore is onttrokken en spiritisme en mythologie behandelt. Prima, je moet tenslotte ergens over zingen, en op zich is het onderwerp origineel al is van de teksten niet al te veel te verstaan. Onryou is zeker geen briljante plaat, maar wel één van constante kwaliteit, waarbij het goed is te bedenken dat het na een ruim half uur wel weer mooi geweest is. Op deze manier gaat dit niet vervelen. Dat hebben de heren goed begrepen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Ingraved Label:Eigen Beheer
Shellcase – Dead Memories

Shellcase - Dead MemoriesHet kostte de band Shellcase heel wat moeite om hun debuut Dead Memories...