RECENSIE: Solomon Burke - Nothing's Impossible

Solomon Burke – Nothing’s impossible
recensie cijfer 2010-05-27 Solomon Burke is letterlijk en figuurlijk een groot artiest. De zwaarlijvige soulzanger wist gedurende zijn carrière al enkele Grammies binnen te slepen, een plaats in de Rock and Roll Hall Of Fame te veroveren en met ‘Everybody Needs Somebody to Love’ een van de meest gecoverde soulnummers op zijn naam te zetten. Met 21 kinderen, 90 kleinkinderen en 19 achterkleinkinderen is het duidelijk dat beste man ook buiten het podium niet stil gezeten heeft. Anno 2010 is het met Nothing’s Impossible alweer tijd voor het 35e album van Solomon Burke.

Het album is, toepasselijk genoeg, ook al 35 jaar in de maak. Samen met, de begin dit jaar overleden, producer Willie Mitchell heeft Solomon Burke een groot gedeelte van zijn carrière gewerkt aan deze plaat. Dat is er zeer duidelijk aan af te horen, want met Nothing’s impossible mag Burke weer een fantastische plaat aan zijn oeuvre toevoegen.

De plaat bevat twaalf, stuk voor stuk, sterke soulnummers. Op de, hoofdzakelijke, ballads laat Solomon Burke precies horen waar hij goed in is; het op positieve wijze overbrengen van zijn (liefdes) problemen. Met prachtige nummers als ‘You Needed Me’ kost het je geen enkele verbeeldingskracht om Solomon Burke op zijn troon op het podium te zien zitten. Zijn kenmerkende uithalen in samenwerking met het voorzichtig aanwezige strijkerensemble brengen in perfecte harmonie zijn verhaal naar voren. Deze nummers worden hier en daar afgewisseld met de ietwat vrolijkere nummers als 'You Are Not Alone’, hier is het hoofdzakelijk het samenspel tussen de rustige zang van Solomon en de swingende blazers wat goed werkt.

Of Solomon Burke nou een triest nummer of een vrolijke track maakt, zijn gevoel slaat altijd na een paar seconden over. Met Nothing’s Impossible bewijst de inmiddels 70 jarige soulzanger wederom dat voor hem niks onmogelijk is en hij nog steeds een van de beste soul zangers is die er op deze aarde rondlopen. Het album mag dan 35 jaar in de maak geweest zijn, elke dag wachten is het geduld waard geweest!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Solomon Burke Label:V2 Records
L’Abattoir – L’Abattoir

L'Abattoir - L'AbattoirMuziek Centrum Nederland ontwikkelt al jaren projecten om de Nederlandse...