RECENSIE: Gotan Project - Tango 3.0

Gotan Project – Tango 3.0
recensie cijfer 2010-04-25 Hoe vernieuwend kun je blijven in een genre dat te omschrijven valt als ‘electronische tango’? Vorig jaar bracht Gotan Project een werkelijk fenomenale live dubbelaar op de markt, waarbij ze hun voorgaande twee albums live nog beter uit de verf lieten komen dan op de originele cd’s. En nu, vier jaar na hun laatste studio-album, is men dus terug. Tango 3.0 heet het nieuwste werk en ligt volledig in het verlengde van wat de Fransen totnutoe al gemaakt hebben.

Tango 3.0 ligt niet alleen in het verlengde van La Revancha del Tango (2001) en Lunático (2006), maar lijkt ook gewoon op de voorgaande cd’s. Tango 3.0 verrast niet en voegt derhalve weinig toe aan het bestaande oeuvre. Maar omdat ook in deze plaat zo gruwelijk veel kwaliteit schuil gaat is dat niet eens zo’n vreselijke constatering. De klanken van Gotan Project zijn als vanouds warm en romantisch. Dat de groep met dit genre eigenlijk nooit uit de bocht vliegt is bewonderingswaardig, maar het lukt ze andermaal. Er is eigenlijk één teleurstelling: De cd bevat geen briljantje, zoals ‘Last Tango in Paris’, ‘Differente’ of ‘Santa Maria (Del Buen Ayre)’ dat op voorgaande cd’s zonder meer wel waren.

De cd trapt af met het wat sombere ‘Tango Square’, met de bandoneon in de hoofdrol. Het kinderkoortje op ‘Rayuela’ is aangenaam en dansen kunnen we op ‘Desilusion’, waarbij we de warme stem van Cristina Vilallonga gelukkig weer mogen horen. Een net-niet briljantje, waarbij de afwisselende beats van de dj’s / breinen achter Gotan Project, Philippe Cohen Solal en Christoph H. Müller, erg goed klinken. In diezelfde categorie kunnen we de eerste single ‘La Gloria’ scharen; Uptempo tango met een hoofdrol voor de Argentijnse voetbalcommentator Victor Hugo Morales. Gelukkig wordt Cristina Vilallonga weer goed ingezet, want we horen haar ook op het prachtige ‘Peligro’ en ‘Erase Una Vez’, het mysterieuze ‘Mil Millones’ en het wat mindere ‘El Mensajero’.

Met Tango 3.0 levert Gotan Project dus wederom een fraai album af, maar men verrast geen moment. De cd is iets meer uptempo in vergelijking met eerder werk (‘Panamericana’ mag in dat opzicht nog wel even genoemd worden, dansbaarder is Gotan Project nog nooit eerder geweest), maar dat is zeer zeker geen stijlbreuk. De groep staat 19 mei in een uitverkocht Paradiso.

Eerdere recensies van Gotan Project:
- 10-12-2008: Gotan Project Live.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Gotan Project Label:Pias