RECENSIE: Snoop Dogg - The West Coast Blueprint (25 Years of Priority Records)

Snoop Dogg Presents: The West Coast Blueprint, 25 years Priority Records
recensie cijfer 2010-04-11 Het gangstarap label Priority Records bestaat 25 jaar en dat viert men met de grootste artiest uit de stal. Niet Priority Records, maar Snoop Dogg presenteert daarom The West Coast Blueprint, een verzamelaar vol old-skool west-coast hiphop. Naast deze verzamelaar re-released het label de klassiekers Eazy-Duz-It van Eazy-E, Strictly Business van EPMD en Ghetto D van Master P. Een hiphop-pakketje om je vingers bij af te likken, dus.

De verzamelaar is natuurlijk het interessantste. Snoop Dogg laat gelukkig niet alleen alom bekende klassiekers horen en het album flowt van begin tot einde. Een werkelijk fantastische, afwisselende hiphop-cd die ons in chronologische volgorde door 25 jaar Priority Records loodst. Eazy-E trapt de cd af met ‘Eazy-Duz-It’ en King Tee’s ‘Act a Fool’ uit 1988. Heerlijke old-skool hiphop, vol scratches, ogenschijnlijk simpele beats en getalenteerde rappers. Uit 1990 komt de Mexicaanse Amerikaan Kid Frost met ‘La Raza’, waar veel meer instrumenten aan toegevoegd zijn. Een veel warmere sound, waar latin-invloeden hoorbaar zijn.

Het tweede gedeelte van de cd bevat nummers van N.W.A. en Ice Cube. Die laatste is sowieso goed vertegenwoordigd op deze verzamelaar, met ‘You Can’t Play With My Yo Yo’ (met de vrouwelijke rapper Yo Yo) en de klassieker ‘Check Yo Self’ (met Das EFX). Het bekendste nummer komt van Luniz, met ‘I Got 5 On It’ uit 1995. Ice Cube is ook onderdeel van de Westside Connection, die met ‘Gangstas Make The World Go Round’ ook op de cd staat. Het laatste gedeelte van de cd bestaat ook voornamelijk uit samenwerkingen uit de latere jaren ’90. Snoop Dogg gooit –als toetje- ‘Check Yo Self’ van Ice Cube nog in de G-Mix en covert het nummer dus, in samenwerking met The Hustle Boyz.

De re-releases van EPMD, Eazy-E en Master P heeft Snoop Dogg voorzien van een tekstje in de boekjes. Deze tekstjes zijn persoonlijke herinneringen aan de albums. Leuk om een keer te lezen, maar nog veel leuker om deze albums weer eens te luisteren. Met name het album van Eazy-E is werkelijk geweldig en mag met recht een klassieker in het genre genoemd worden. De verzamelaar van Snoop Dogg is de aanschaf zeer zeker waard en vormt een inspiratiebron om verder te kijken naar de artiesten die erop staan. Ook de cd’s van EPMD en Eazy-E zijn die aanschaf –of minimaal het beluisteren- meer dan waard.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Snoop Dogg Label:Priority Records
Galaxie 500 – Today / On Fire / This Is Our Music

Galaxie 500 - On Fire / This Is Our Music / Today Galaxie 500 : Een binnen de alternatieve rockscene regelmatig met veel...