RECENSIE: Wiley - Race Against Time

Wiley - Race AGainst Time
recensie cijfer 2009-08-19 Eén van de grondleggers van het grime-genre is Wiley. Een stuk bekender in dit genre is echter Dizzee Rascal, die dit weekend op zowel Lowlands als Pukkelpop te zien is. Beide heren zijn afkomstig van de band Roll Deep, die in 2002 opgericht werd en voor het eerst de grime brachten. Grime is een mengeling van hiphop, dancehall, garage en hier en daar een vleugje drum ’n bass. Een tamelijk onrustige sound dus en de agressieve stem van Dizzee Rascal verergert deze onrust alleen maar. Wiley klinkt wat relaxter en diens nieuwe album Race Against Time is een stuk radiovriendelijker en zou commercieel best eens aan kunnen slaan.

Wiley, geboren in 1979 als Richard Kylea Cowie in Londen, begon als drum ’n bass-MC in Londen en verkende vanaf het begin de grenzen van die muziek. Het resulteerde in de grime-sound met de band Roll Deep en in 2007 stopte plotseling Wiley in het geheel met muziek maken. Hij kwam echter vrij snel terug op dit besluit en released nu Race Against Time op z’n eigen label Eskibeat. Wiley rapt op elk nummer en neemt soms ook achter de draaitafels plaats. Andere producers op Race Against Time zijn Balistiq Beats, Nathan Retro, Danny Weed, Skream, Maniac, Skapta, Bless Beats, Deeco en Y. Wizz. Andere rappers zijn Ghetts, Kano, MC Dream, Shorty, Skepta, JME, Frisco, Giggs en Trigga. Een flinke verzameling medewerking dus.

Race Against Time gaat van begin tot einde los.’Headbanger’ kent een heerlijk lome, maar tóch snelle dancehall beat, waarop Wiley in een razend tempo overheen rapt. Het gebruik van een gitaarsound misstaat niet. ‘She’s Glowing’ kent een gemaakt geluid, overgeproduceerd en gepolijst, maar het past en klinkt goed en was bovendien de eerste single van het album in Engeland. Wiley openbaart zich tijdens het gehele album als een uitstekende rapper, zoals op ‘Eyes of the Lord’, waar hij over een drum ’n bass-beat rapt. Race Against Time bevat ook een nummer die het uitstekend zal doen in het nachtleven. ‘The Olly’(ft. MC Dream) is een gegarandeerde hit, als het nummer als zodanig uitgebracht wordt.

Dizzee Rascal is bij het grote publiek bekend als dé grime-naam. Op zich apart, als je hoort hoe ongepolijst, hoe rauw en ontoegankelijk diens sound eigenlijk is. Wiley is, zoals gezegd, wat gladder en luistert veel fijner weg. Race Against Time kent bovendien geen slechte nummers en met ‘The Olly’ heeft het album een nummer met enorm veel hitpotentie.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Wiley Label:Eskibeat / NEWS
Nicole Conte  presents VIAGEM 2

Nicola Conte - ViagemMet VIAGEM 2 presenteert Farout recordings wederom een door de van Blue...