RECENSIE: Waltari - The 2nd Decade - In the Cradle

Waltari – The 2nd Decade – In The Cradle
recensie cijfer 2008-09-24 Het Finse Waltari Loopt al weer heel wat jaartjes mee. De band rond zanger/bassist Kärsty Hatakka is in 1986 opgericht door Hatakka, samen met gitarist Jariot Lehtinen. Muzikaal valt Waltari in geen enkel hokje te plaatsen. Misschien dat daarom het succes altijd marginaal is geweest en zich voornamelijk tot Finland beperkte. Om toch naar een ijkpunt te zoeken bij de vraag hoe Waltari eigenlijk klinkt, is een vergelijking met Faith No More nog het best te rechtvaardigen. Hoewel het bij Waltari allemaal nog wat extremer klinkt. Werkelijk alles is in de loop der jaren uitgeprobeerd; van punk tot klassiek, van gothic tot hiphop en van folk tot metal. Het nieuwe album The 2nd Decade-In The Cradle is een compilatie van hun releases vanaf 2000. In navolging op de eerste compilatie uit 1998, simpelweg Decade geheten.

Van de sindsdien vier uitgekomen albums zijn negen tracks getrokken. Verder staat er een geheel nieuw nummer op en drie nummers uit een unplugged sessie. Dit vooral om de fans over de streep te trekken het album aan te schaffen. Waltari heeft er voor gekozen om de wat vlottere nummers op dit album te zetten. Het nieuwe nummer ‘In The Cradle’ is de opener en Hatakka’s wat scherpe stem gaat hier een beetje de Billy Idol Kant op. Het nummer is zelf wat licht gotisch en een perfecte meezinger. Veruit het leukste nummer is het dansbare ’System Oda Aiggi’. Hierin krijgt de band steun van Fins folkgroep Angelit. De shouts van dit gezelschap hebben samen met de raps een heel aanstekelijk effect. Een nummer als ‘Wish I Could Heal’ had zo op Angel Dust Van Faith No More kunnen staan. Dat de stem van Hatakka soms wat onzuiver klinkt komt vooral naar voren op het live opgenomen: ‘Atom Angel’. Het is slechts een klein smetje op een leuk album. Het unplugged gedeelte is inderdaad vooral aardig voor de fans.

Voor wie Waltari nog niet kent is dit een prima eerste kennismaking. Wie weet gaat de band hier stiekem nog wat nieuwe zieltjes mee winnen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Waltari Label:Drakkar
Qrio -  Papercuts