RECENSIE: Lukestar - Laka Toba

Lukestar – Lake Toba
recensie cijfer 2008-09-13 Lake Toba is het derde album van de uit Oslo afkomstige band Lukestar. Na de release van het vorige album Alpine Unit hebben de vijf bandleden het over een andere muzikale boeg gegooid en het resultaat is een lekker ongepolijste indierockplaat met een hoofdrol voor het onmogelijk hoge stemgeluid van zanger Truls. Hiernaast zijn ook de gitaren en met name de lekkere drumpartijen bepalend voor het geluid van Lukestar.

Het album opent met ‘White Shade’, een vrij rustig nummer met een leuk orgeltje erin. Hierna worden de gitaren ingeplugd en volgt een hele reeks heerlijke nummers, waaronder ‘Cold Numbers’, ‘Lake Toba’ en ‘The Shade You Hide’. Dit laatste nummer heeft een erg pakkende zanglijn in het refrein. Dit geldt ook voor ‘In A Hologram’, het mooiste nummer van de plaat. ‘The Clouds Tell’ heeft zweverige stukjes, afgewisseld met indierock en is ook zeer de moeite waard. Het enige wat mindere nummer op Lake Toba is het wat zeurderige ‘House Of Orion’. Een ander klein minpuntje is dat de teksten het grootste deel van de tijd onverstaanbaar zijn. Hierdoor heb je dus geen idee waar Truls over zingt. De mooie afsluiter ‘Peregrin’ zou over het gelijknamige figuur uit de boeken van Tolkien kunnen gaan, maar ook over iets heel anders. Een tekstvel zou hier wellicht een uitkomst zijn geweest.

In thuisland Noorwegen kreeg Lake Toba lovende recensies en werden er meer dan 4500 exemplaren van verkocht. Niet slecht voor een independent release in een land waar nog geen vijf miljoen mensen wonen en vijftienduizend verkochte exemplaren al goed zijn voor een gouden plaat. Het is echter wel zeer terecht want Lukestar’s derde is gewoon een heel goed album. Naast de band zelf verdient ook producer Carl Vikman hiervoor een compliment. Hij gaf de plaat precies het gruizige geluid mee dat de muziek verdient.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Lukestar Label:Bertus
Bardo State – Mariposa

Bardo State - MariposaOp de voorkant van Mariposa , het debuutalbum van Bardo State zit een...