RECENSIE: Tokyo Police Club - Elephant Shell

Tokyo Police Club – Elephant Shell
recensie cijfer 2008-06-05 Elephant Shell is het eerste album van de uit Newmarket, Ontario afkomstige indierock band Tokyo Police Club. De in 2005 opgerichte band debuteerde in 2006 met de EP A Lesson In Crime en in datzelfde jaar speelden de Canadezen op een aantal toonaangevende festivals als Lollapalooza, Coachella, Glastonbury en Reading. Best opmerkelijk voor een band die nog geen langspeler uit heeft. Deze langspeler is er nu dus wel en om maar meteen met de deur in huis te vallen, Elephant Shell is een zeer sterke plaat.

De muziek van Tokyo Police Club is lekker energiek en hoekig met een belangrijke rol voor de ritmesectie. Met name de originele drumpatronen van Greg Alsop zijn opvallend, maar ook de baspartijen van zanger/bassist Dave Monks mogen er zijn. Verder doet de nasale zang van Monks af en toe sterk aan die van Decemberists-zanger Colin Meloy denken.

Elephant Shell begint goed met de sterke tracks ‘Centennial’ en ‘In A Cave’. Hierna volgt ‘Graves’, één van de hoogtepunten van het album, met een vocale bijdrage van Franziska Beeler. Andere uitschieters zijn ‘Sixties Remake’, ‘Nursery Academy’ en de relatief rustige tracks ‘Juno’ en ‘The Harrowing Adventures Of…’. Het absolute hoogtepunt van het album is echter ‘Tessellate’. Dit nummer wordt voortgedreven door een zeer strakke drumbeat en een geweldige baslijn met daar overheen een prachtige zangmelodie. Tel daar de mooie bijdragen van de toetsenist Graham Wright en gitarist Josh Hook bij op en je hebt een wereldnummer.

Tokyo Police Club speelt binnenkort op het festival The Music In My Head. Hopelijk zijn er nog wat festivaldirecteuren die deze Canadezen weten te strikken.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Tokyo Police Club Label:V2 Records
Mindless Self Indulgence – IF