RECENSIE: Chickenforce - '2'

Chickenforce
recensie cijfer 2023-12-10 Chicken Force is een studio project van Gooitzen Greidanus, Rik Meijer en Nico Outhuijse. Heren die elkaar na 35 jaar weer tegen kwamen, na vroeger in diverse bandjes met elkaar te hebben gespeeld, vonden dat het hoog tijd werd om gezamenlijk weer muziek te maken en op te nemen in studio The Grien room van Nico Outhuijse. Met het idee muzikanten te zoeken die passen bij de gekozen nummers heeft dit geresulteerd in een grote diversiteit van nummers met kleurrijke muzikanten. In 2021 verscheen deel een en in inmiddels zijn we toe aan deel twee.

Rik Meyer (gitaren) bracht vorig jaar al een soloplaat uit met diverse gasten. Dit concept werkte toen prima. In Chickenforce brengen de verschillende gastzangers het eindresultaat tot een bijzonder hoog niveau. Immers niet elke stem past overal bij. Minke Adema zingt met gevoel ‘Fool In Love’ een nummer van Ike Turner.‘Hummingbird’ is het hoogtepunt van de plaat met heerlijk vocaal werk van Cindy Oudshoorn.

‘Why Did You Do It’ doet daar niet voor onder. Lekker losse gitaarsolo’s ,heerlijk blazerswerk en een lekker opzwepend baslijntje. Ja waarom eigen nummers schrijven terwijl er al zo veel moois is gemaakt. Dit is een plaat die na een keer draaien al een feest is. Composities van Leon Russel, The Rolling Stones en Delbert McClinton. Zo kom je onbekende nummers tegen van Kenny Young, ‘Single Bed’, uitgevoerd door Fox in de jaren '70 die toch direct bekend klinken.

‘Total Control’ is een lekker loom nummer die passend ingetogen wordt ingezongen door Pieter Siebesma. Door alle verschillende lead vocalisten is er veel afwisseling waardoor de plaat blijft boeien van het eerste tot de laatste groef.
Zelfs in 'Midnight Rambler' mis je niet de stem van Mick Jagger. Eintje Bijlsma op zang en Rik Meijer gooit er zelfs nog lekkerdere riffs en solo’s uit op dat nummer dat heerlijk fris en direct klinkt. Het is niet zomaar even op plaat gezet, maar men probeert gewoon het origineel te overtreffen en wat ons betreft missie geslaagd. Op afsluiter ‘Gun In My Hand’ mag Cindy Oudshoorn de microfoon weer ter hand nemen. Dit is een recenter nummer van Dorothy uit 2016. Ja met deze plaat heeft Chickenforce ons omver geblazen. Een schot in de roos.

2 is een plaat die met veel liefde is gemaakt. De passie spat van de plaat af en de kwaliteit druipt er van af. Dat er nog vele delen mogen volgen! Een heerlijk eerbetoon aan bekende klassiekers en onbekende parels die heerlijk fris en aangenaam uit de boxen knallen, alsof je er live in de studio bij staat te genieten.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Chickenforce Label:Coast To Coast
Cover P.J.M. Bond - In Our Time

P.J.M. Bond - In Our TimeHet nieuwste werk van P. J. M. Bond is een gewaagd project. Ga er maar aan...