RECENSIE: Liraz - Roya

Liuraz
recensie cijfer 2024-04-21 Wie een duik neemt in de achtergrond van het album Roya (fantasie) van zangeres Liraz zal al snel merken dat het album niet zomaar een album is. Laten we beginnen bij de persoon achter het album: Liraz Charhi. Met twee Iraanse ouders maar een eigen Israëlische identiteit bevindt Liraz zich in een bijzondere spagaat. Haar ouders zijn geëmigreerd tijdens de Iraanse revolutie naar lands’ grootste vijand: Israël. Desondanks voelt Liraz een onlosmakelijke verbinding met het land van haar ouders en is ze dan ook erg begaan met het lot van de Iraanse vrouwen. Middels haar muzikale werken probeert Liraz dichterbij haar Perzische roots te komen. En dat is goed te horen.

Direct vanaf het begin van het album laat Liraz merken terug te gaan naar deze roots. Op ‘Roya’ is de driesnarige Tar duidelijk aanwezig en lijkt het feest te kunnen beginnen. Het feest voor de luisteraar althans. Voor Liraz zelf allerminst. Het album is immers in het geheim opgenomen, in een geheime studio in Istanbul. Reden hiervoor is de samenwerking van de Israëlische Liraz met Iraanse artiesten, wat zeer strafbaar is in het land van de Ayatollah. Het zal de artiesten niet tegenhouden.

Het album Roya, vertaald als ‘fantasie’ en illustreert een utopische wereld voor de onderdrukten in Iran. Een wereld waarin de vrijheid gevierd kan worden, op dansbare muziek zoals het catchy ‘Doone Doone’ of het disco-achtige ‘Azizam’. Slechts zelden lijkt er ruimte te zijn voor de echte wereld die buiten de geheime studio plaatsvindt. Op het één na laatste nummer, ‘Bi Hava’, horen we Liraz zich pas voor het eerst kwetsbaar opstellen. Alsof ze ineens beseft dat het slechts een illusie lijkt te zijn. Het album beperkt zich niet alleen tot de muziek die het in de wereld heeft gebracht, maar lijkt des te meer een moedige uiting van protest te zijn tegen de wereld waar miljoenen vrouwen zich dag in dag uit in bevinden. Liraz Charhi is daar slechts één van.
Recensent:Julian de Groot Artiest:Liraz Label:Glitterbeat
Cover Vila Navio - Â-ma-go

Vila Navio - Â-ma-go Âmago , zo luidt het nieuwste werk van de driemansformatie Vila Navio ....