RECENSIE: Red Beans & Pepper Sauce - '7'

Red Beans
recensie cijfer 2023-11-18 Frankrijk staat nu niet bepaald bekend als producent van rock. Daar gaat Red Beans & Pepper Sauce verandering in brengen. Op hun zevende studio-album, simpelweg 7 genoemd, brengen zij ons een achttal rocknummers ten gehore waar de jaren zeventig van af spat. Gitarist Laurent Galichon heeft waarschijnlijk de platenkast van zijn vader binnenstebuiten gekeerd toen hij al deze nummers schreef. Het herkenbare geluid van met name Led Zeppelin en Deep Purple is zo alom aanwezig, dat je bij de eerste luisterbeurt jezelf afvraagt wat deze band nu eigenlijk te bieden heeft.

Dat gevoel wordt al na de tweede luisterbeurt rechtgezet. Galichin heeft namelijk musici gevonden die hem maar te graag volgen op zijn pad van klassieke rock, aangevuld met funk, soul en blues. Het psychedelische orgelgeluid van Serge Auzier; de rechttoe rechtaan basloopjes van Pierre Cordier en de losse drumpartijen van Niko Sarran werken aanstekelijk. Het is vooral de stem van Jessyka Aké (nichtje van voetballer Nathan Aké) dat het album laat slagen. Zij weet zo krachtig de stevige nummers in te zingen dat het rustigere werk haar geen recht doet. Afsluiter ‘Let You Down’ is onbewust een goede titel en ook het eerste gedeelte van de blues- ballade ,‘Lonely’, doet het geheel inzakken.

Laat je dat niet afschrikken! De twee stevige openers ‘Going Blind’ en ‘Gonna Dance’ maken dat meer dan goed. De beste nummers komen echter later. Met name ‘Run’ is een hoogtepunt: de ritmesessie van Cordier en Sarran ondersteunen de psychedelische klanken van Auzier en de scherpe gitaar van Galichin wonderwel. ‘World Is Burning’ doet daar nauwelijks voor onder. Hier swingt de band in hun eigen gecreëerde groove en pakken ze je helemaal in.

Het vijftal Red Beans & Pepper Sauce levert het bewijs dat de Fransen ook kunnen rocken. Zij onderstrepen dit door een uitstapje te maken naar de befaamde Rockfield studio’s in Wales, waar eerder Queen, Motörhead en Robert Plant platen opnamen. Zij eren laatstgenoemde met een aparte, maar herkenbare, versie van ‘Rock And Roll’ op de meegeleverde bonus-cd. Vernieuwend is het allemaal niet, maar het plezier en vakmanschap dat hier vanaf druipt is aanstekelijk. Het is jammer dat zowel de productie als de vormgeving van het album zo amateuristisch zijn dat je je afvraagt of het platenlabel van de band af wil. Geef hen de middelen die ze verdienen; zij zorgen wel dat het optimaal gebruikt wordt!
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Red Beans & Pepper Sauce Label:Sonic Rendezvous
Cover Rodrigo Y Gabriela - In Between Thoughts... A New World

Rodrigo Y Gabriela - In Between Thoughts... A New WorldHet Mexicaanse duo Rodrigo Y Gabriela maakt al jaren albums waar hun twee...