RECENSIE: R. Iwanski - Transformations I

Iwanski
recensie cijfer 2023-12-07 Welkom in het muzikale universum van R. (Rafał) Iwański. Deze Poolse musicus en componist is een grote speler in de undergroundmuziek van zijn land. Hij heeft deelgenomen in verschillende projecten (Kapital, Innercity Ensemble) en is nog steeds een actief lid in groepen als Voices Of The Cosmos, Hati, Alameda 5, P.H.A.S.T.I. en PRSZR. Solo brengt hij veel muziek uit onder de artiestennaam X-NAVI:ET. Nu heeft hij ervoor gekozen om impliciet onder zijn eigen naam solowerk uit te brengen, waar het experiment met esthetische geluiden de norm is.

Transformations I staat vol met Westerse ambient dat beïnvloed is door Afrikaanse muziek. Geen wonder: Iwański heeft er ruim tien jaar over gedaan om de zanza, kalimba en zanzula letterlijk onder de duim te krijgen. Hij staat er niets voor niets trots mee op de foto in de binnenhoes! Deze idiofoon instrumenten zorgen voor de typerende Afrikaanse klanken die op het album te vinden zijn. Zowel op opener ‘Forma X’ en de daarop lijkende afsluiter ‘Virtual Paradisum’ spelen deze een dominante rol.

Het album brengt Jon Hassel in herinnering. Iwański erkent dat ook door een “in memoriam” te plaatsen in het begeleidende boekje. Diens “Fourth World” muziek moet een grote invloed op hem hebben gehad. Je hoort dit goed op ‘KalimbAfrica’ dat met zijn donkere dreinende industriële geluid zich afzet tegen de zachte etnische klanken. Deze worden mede gecreëerd door ratels, gongs en synthesizers, waardoor het lijkt alsof een humeurige olifant zich meldt bij een stromende beek. Het water blaast hij van zich af op ‘Technosis 3.0’.

Op ‘Solastalgia’ pakt hij het anders aan. Hier brengt hij de luisteraar in een trance door met voorzichtig opgebouwde lagen van synthesizers en drones een rijk palet aan synthetische klanken te presenteren. Met ‘Hyper-Continuum’ gaat hij nog verder: wat begint als rustig kabbelend begin van esoterische geluiden wordt uiteindelijk een explosie van ambient drone, waar je nog lang van natrilt. ‘Pre-Post’ en ‘Syntaxis’ zijn enkel studies in complexe ritmes die nergens volledig tot een volwaardige compositie komen. Het past prima in het geheel, daar je af en toe wel tot rust wilt komen.

De veelzijdige elektro-akoestische artiest uit Polen presenteert op Transformations I authentieke inheemse geluiden waar elektronica prima bijpast. Het biedt nergens een strijd of een vraag wat nu beter of mooier is. Luister naar deze klankmeester met open vizier en je zult er een hoop plezier aan beleven.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:R. Iwanski Label:Xango Music
Cover Zero Segnale - Onde Frequenri

Zero Segnale - Onde FrequenriDe Italiaanse toetsenist Mattia Ceccantini leefde al enige tijd met het idee...

Cover Unknown Mortal Orchestra - V

Unknown Mortal Orchestra - 'V' Unknown Mortal Orchestra brengt na vijf jaar hun vijfde album uit met de...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT