RECENSIE: DEBBY FRIDAY - Good Luck

Debby F
recensie cijfer 2023-07-24 Debby Friday is geboren in Nigeria en nu woonachtig in Toronto (Canada). Debby bracht al 2 EP’s uit, Bitchpunk en Death Drive. De titels van deze vorige EP’s zijn ook van toepassing op de uitstraling van de hoes van de nieuwe plaat Good Luck. Tevens zijn het omschrijvingen die ook de muzikale lading dekken. Harde en snelle beats met daar overheen de katachtige stem van Debby Friday. Zware en harde beats zetten ook meteen de toon bij de start van de plaat.

Debby houdt van housefeesten en haar muzikale roots liggen daar dan ook. Het gas gaat erop in ‘I Got It’,dat weinig tekst heeft, maar een heerlijke beat bevat waarop je lekker los kunt gaan. ‘Hot Love’ is de single, maar niet het hoogtepunt omdat Debby hier meer schreeuwt dan zingt. Het instrumentale deel is wel prima, maar haar vocale toevoeging is erg vlak. ‘Heartbreakerrr’ geeft haar stem meer ruimte en is een beter nummer om naar te luisteren. Het is echter geen nummer dat DJ’s zullen draaien, daar hier het tempo te laag voor is. De meute staat dan stil. Een nummer voor thuis op de bank dus of om Debby even te temmen op de dansvloer. Variatie is immers van belang op een album, want continue pieken en loos gaan kan ook niet zonder amfetamines. Even stilstaan en elkaar vasthouden en voelen hoort er ook bij. Zo zit Debby ook in elkaar. Naast de harde beats moet je de ziel niet vergeten.

Debby zelf is into astrologie. Good Friday astrologie voor mensen die geïnteresseerd zijn om zichzelf te worden - geïnteresseerd in het kennen, aanraken, proeven en echt omarmen van hun hoogste potentieel, terwijl ze spirituele benaderingen van astrologie gebruiken als hulpmiddelen voor dat doel. Debby helpt je daarbij. Dus naast de harde kant die we voornamelijk op Good Luck horen is er ook een zachte kant. De hoes wijst daar ook op. Op de voorkant is Debby in het wit gekleed met hoodie op en wil ze niet opvallen. Op de achterkant komt Debby Friday op in opvallend zilver als een echte nachtvlinder die je verleidt en meeneemt. “I watch the night time into day” is de tekst van het nummer ‘Safe’. Eveneens een kille strakke beat met synths waarbij Debby de nachtvlinders aanspoort haar spel mee te spelen tot het weer licht wordt. ‘Pluto Baby’ is een rapnummer met hiphop-invloeden waarin ze ook aangeeft “I am big Debby! I love to love. I love to love” Het is de moderne Donna Summer die daar niet lieflijk om vraagt. Bij Debby zijn de tijden veranderd. Ze grijpt jouw bij de kladden als ze daar zin in heeft. Zelf noemt Debby haar muziek een donderslag. Afsluiter ‘Wake Up’ is instrumentaal en voegt weinig toe. Je mist Debby toch, ook al had je dat misschien niet verwacht.

Good Luck bevat een paar fraaie house party knallers, maar Debby weet zich vocaal nog te weinig te onderscheiden in deze door harde beats gedomineerde plaat. Haar acte de préséance is wel van hoog niveau.
Recensent:René Obdeijn Artiest:DEBBY FRIDAY Label:Subpop
Black Honey

Black Honey - A Fistful Of PeachesThe Breeders (of een wat stevigere Krezip) is wat er bij ons opkomt als we...