RECENSIE: Faten Kanaan - Afterpoem

Faten
recensie cijfer 2023-08-29 Muzikant/DJ Faten Kanaan komt uit Brooklyn USA en brengt haar vijfde plaat uit genaamd Afterpoem. Het is een instrumentale plaat die je ambient music kunt noemen. Een kruising tussen elektronische muziek en klassieke muziek. Pianoklanken en synthesizers staan centraal. Het luistert lekker weg. Soms wordt het even tegendraads of onrustig zoals in ‘Ard Diar’, maar vaker eerder sprankelend en vloeiend.

Kanaan begint het album met een korte klassieke muzikale instrumentale opening. Bij het tweede nummer waan je je in een kerk waar het grote orgel speelt. Toch voelt het veel subtieler aan, door de fijne riedeltjes er tussendoor. Het klinkt als een soort moderne kerkmuziek. Subtiel met variatie.

De muziek op Afterpoem leent zich voor een spannende Scandinavische thrillerserie. De soms barok en repetitief klinkende nummers zoals ‘Florin Court’ doen denken aan de Philip Glass plaat Koyaanisqatsi.
‘Votive’ doet dan weer denken aan de vroegere Krautrock. Tegendraads zonder lekkere flow met wel een mooie sound en een synthesizeropbouw met zanglijnen die beperkt zijn tot ”oooh oooh ooh”.

De instrumentale trip telt dertien nummers die min of meer in het verlengde van elkaar liggen.
‘Falconers’ begint zwaar klassiek, maar wordt gaandeweg luchtig door piano en cello en is met iets meer dan een minuut veel te kort. Daar hadden we graag meer van gehoord. ‘Cascandi’ is niet een nummer dat je snel gaat opzetten, want het is dreigend en heeft geen fijne, maar een tegendraadse melodie. Het slot nummer ‘Storm Signal’ geeft fraaie pianoklanken met op de achtergrond een repeterende, tegendraadse muzieklijn.

Afterpoem is een bijzondere muzikale ervaring. Niet echt een plaat die je gezellig met elkaar gaat beluisteren. De kracht van de plaat zit in het prachtige pianospel die wordt ondersteund met de nodige soundscapes. Soms vrolijk en licht en soms zwaar en tegendraads. Het is zeker voer voor een kleine doelgroep die van een mooie combinatie klassiek/barok en ambient houdt. Faten Kanaan brengt met Afterpoem een leuke vernieuwende verrassing. Ze is op 9 november 2023 live te bewonderen in het Utrechtse Tivoli.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Faten Kanaan Label:Fire Records
Lisa O

Lisa O'Neill - All Of This Is ChanceBij de eerste zangnoten weet je meteen dat we met een Ierse zangeres van doen...