RECENSIE: Odin & Bjorn Berge - Hoohahs & Cat Calls

Odin
recensie cijfer 2023-11-05 De basis voor het album Hoohahs & Cat Calls van Odin & Bjørn Berge is eigenlijk al lang geleden ontstaan. Odin is zoon van Øyvind Staveland, de muzikant die zo rond 1990 de band Vamp oprichtte, die samen met Berge deel uitmaakte in de band van zijn vader, om vervolgens met een combinatie van traditionele Noorse muziek, folk en rock de wereld te proberen te veroveren. Dat lijkt weliswaar een onmogelijke doelstelling, maar desondanks werd er in eigen land zeer succesvol aan de weg getimmerd. Tijdens de vele jamsessie in die tijd ontstonden ideetjes die na lange tijd met behulp van enkele andere muzikanten alsnog zijn uitgewerkt. Naast de folk bleek er ruimte te zijn voor jazz- en blues- en dance-invloeden. Wie bekend is met het werk van Bjørn Berge weet dat vooral de blues een belangrijke rol in zijn leven vervult, en dit alles resulteerde in een bijzondere stijl die zij zelf als ‘club-blues’ omschrijven. Een stijl waarin de sfeer bepalend is, waarin naar hartenlust geëxperimenteerd mag worden en waarbij de nadruk ligt op positiviteit en speelplezier.

Dat dit alles nog geen garantie is voor een opwindende en onvergetelijke luisterervaring is iets waar de heren niet bij hebben stil gestaan. In de instrumentale opener ‘Cockfight: The Beginning’ is nog een bepaalde spanning voelbaar die mede bepaald wordt door de akoestische slidegitaarklanken van Berge, maar na het merkwaardige en abrupte einde volgt een flauwe en op fluistertoon gezongen ‘Lovesick’, waarin maar heel weinig muzikale variatie wordt geboden. Of het moeten de vreemde geluidseffecten zijn waarmee wordt afgesloten. Die geluidseffecten zullen vaker volgen, zoals in het eveneens weinig tot de verbeelding sprekende ‘Drink Up Honey I’ve Got Money’, waarin sterk het gevoel bekruipt dat het ergens nog moet loskomen maar dat het nog best eens even kan gaan duren.

Dat gevoel blijft helaas veel te lang hangen en wie er in slaagt om het gehele album tot het einde te beluisteren zonder de aandacht te hebben verloren zal zich op het einde afvragen wat hier zich nu daadwerkelijk heeft afgespeeld. Zelfs het door stripheld Lucky Luke geïnspireerde ‘Bullet Dance’, met handen denkbeeldige pistolen uitbeelden, dreigen om te schieten maar dan richten op de voeten zodat het slachtoffer gaat dansen, doet niets meer dan de wenkbrauwen fronsen.

Voor de muzikanten zal het opnemen van Hoohahs & Cat Calls ongetwijfeld veel plezier hebben opgeleverd, maar als luisteraar ben je een dik half uur kwijt die je nooit meer terugkrijgt.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Odin & Bjorn Berge Label:Integral
Ledfoot

LEDFOOT - Coffin NailsHeel geleidelijk lijkt de naam Ledfoot op een steeds grotere bekendheid te...

Straf

Straf - Zeppelin! Inmiddels wordt er al ruim vijftien jaar geprobeerd om Straf in een hokje...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT