RECENSIE: Rik Meijer - Rik Meijer

Meijer
recensie cijfer 2022-10-29 Rik Meijer, bouwjaar 1969 uit Friesland, gaat al wat jaartjes mee in de muziek business. Meijer is gitarist en doceert op de muziekschool ook gitaar. De gitaar staat dan ook centraal op de eerste titelloze soloplaat van Meijer. Hij speelt op deze plaat enkel gitaar en op een nummer bas. Zijn muzikale liefde ligt bij Stevie Ray Vaughan, Gary Moore en Frank Marino. Dat hoor je dan ook terug op zijn debuutplaat die met zestien nummers ruim zeventig minuten aan bluesrock klokt.

De plaat biedt veel afwisseling doordat er een keur aan zangers en zangeressen de lead vocals verzorgen. Onder andere Martin van de Starre en Cindy Oudshoorn, die we kennen van Symfo Classics, maar ook Minke Adema, Alex Lutjeboer, Jack Bottleneck, Cobus Prins, Auke Busman, Silvia Dekema en Dilana Smith passeren. Dilana zorgde afgelopen zomer op Festival Hello! voor een onverwacht sterk hoogtepunt met haar live set, waarbij ze vele sterke vrouwen coverde op een zeer indrukkende wijze.

De plaat bestaat uit dertien covers en drie eigen composities, waarvan twee met Minke (vrouwennaam) Adema. ‘Warface’ is er daar een van. “I got my war face on, you gotta treat me like a queen”. Als je Minke’s stem hoort, die bijzonder krachtig is, dan weet je dat dat wel gaat gebeuren. Dilana tilt ‘Right To Be Wrong’ naar een hoog niveau.
In ‘Somebody’s Always Trying ‘ ligt het tempo hoog, wat Cindy Oudshoorn vocaal goed aan kan. Wanneer Rik hier met zijn gitaarsolo begint gaat het gas eraf, waarbij de prachtige noten je om de oren vliegen.

Er staan twee bekende meer popcovers op de plaat. ‘Roll Over Beethoven’ van Chuck Berry en ‘Gold Dust Woman’ van Stevie Nicks. ‘Roll Over Beethoven’ blijft toch een beetje meer poppy en valt tegen. De bluesrockuitvoering van ‘Gold Dust Woman’ is genieten geblazen. Silvia Dekema en Auke Busman maken er een sterk duet van. De drums klinken hierbij lekker vol.

Op ‘I’d Love To Change The World’ van Ten Years After is Martin van de Starre aan de beurt. Deze ballad is een mooi rustpunt halverwege de plaat. ‘Rollin & Tumbling’ is al door vele grootheden opgenomen, waaronder Muddy Waters, Cream, Billy Gibbons en Jeff Beck. ‘Hump Yeah’ is ten opzichte van de rest van het album wat meer funky en bevat veel keys. ‘Jack Of Diamonds’ is daarentegen een heerlijk swampbluesnummer.
Met ‘Bam!’ bevat het album ook een instrumentaal nummer, met in plaats van vocalen een bluesharp, samen met de gitaar van Rik in de hoofdrol.

Liefhebbers van deze muzikanten kunnen Rik Meijer gerust aanschaffen. Er zijn weinig platen die zo afwisselend en sterk zijn en gewoon heerlijk binnenkomen door de heldere productie uit de Grien Home te Leeuwarden. Hoogtepunten te over, met als kers op de taart de akoestische afsluiter ‘Goodnight Moon’. Met deze bluesrockplaat zet Rik zichzelf en de bandleden in de etalage. Kopen of lekker streamen deze handelswaar, met deze plaat haal je heel veel lekkers binnen.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Rik Meijer Label:Coast To Coast
Cover Lukas Batteau - While I Was Sleeping

Lukas Batteau - While I Was SleepingZijn naam doet weliswaar internationaal aan, maar singer-songwriter Lukas...