RECENSIE: The Space Age Travellers - Satellite Shuffle

Sat
recensie cijfer 2023-01-03 Je kon er op wachten en nu is het officieel; de “Coronatimes Blues” is een feit. De naamgever, de gitarist Bart-Jan Baartmans, leed in januari van dit jaar hieraan. Om zichzelf hiervan te genezen belde hij bassist Gerco Aerts en drummer Sjoerd van Bommel, de overige leden van The Space Age Travellers. Met de ideeen die hij nog op zijn iPhone had staan gingen zij de eigen studio van Baartmans in (Studio Wild Verband in Boxmeer). Na twee weken musiceren onder de ‘social distancing’ regels was hun derde studioalbum een feit.

Satellite Shuffle staat vol met eigen geschreven instrumentaal gitaarwerk, geïnspireerd door onder andere Bill Frisell, Ry Cooder, Charlie Christian, Dick Dale en Hank Marvin. Daar waar voorgangers, @Ventures In The Shadows [2018] en Spaceology [2021] klonken als filmische surf-rock & roll-muziek met een knipoog naar Spaghetti westerns, bevat dit album meer jazz. ‘Monk’s Mood’ is een voorbeeld, waarbij Baartmans onder een rustige gitaarriff, ook even zijn bassist Aerts zijn gang gaan. Op ‘Miles Inbetween’ en ‘The Waiting’ hoor je de zachte jazzy stroken op de drums van Van Bommel.

Het album staat verder vol met muziekstukken, waarbij de gitaar van Baartmans leidend is. Het lijkt erop alsof de overige bandleden allang blij zijn dat zij even uit hun benauwende omgeving mogen ontsnappen. Zij hebben hierdoor geen last van ‘Cabin Fever’, het openingsnummer, geënt op een riff zoals Hank Marvin die speelt. Hierna is het veel van hetzelfde. Je hoort dat het goede muzikanten zijn, maar het is vaak wachten op afwisseling; die ene break of tempowisseling bijvoorbeeld. Nu moet je het hebben van de castagnetten op ‘Rewired’ of de drumopening op ‘Sandology’, dat daarna doorkabbelt tot het wordt onderbroken door een melodieuze tussenstukje na twee minuten. ‘The Saturn 3’ is wel heel wat anders: de Britse tv- en radiomaker Ian Clayton bespreekt de band The Saturn 3, onder begeleiding van het drietal. Dat is een eerste keer leuk, maar na drie keer beluisteren wordt het vervelend.

Verwacht van The Space Age Travellers geen hoogstandjes. Het klinkt af en toe best gezapig; beschouw de twaalf nummers dan ook als een leuk onderonsje tussen drie bevriende muzikanten. Je hoort dat ze plezier hebben om hun gitaarhelden door te laten klinken in hun muziek. Dat wordt ze ook zeer gegund, maar of menig muziekliefhebber hier nu op zitten te wachten?
Recensent:Hendrik Goos Artiest:The Space Age Travellers Label:Continental Record Services
Donna Blue

Donna Blue - Dark Roses Donna Blue bestaat uit Bart van Dalen en Danique van Kesteren en debuteert...