RECENSIE: King of the World - Royal Ten

KOTW
recensie cijfer 2022-06-08 Voor wie nog niet bekend is met King Of The World; de band is opgericht in 2012 als een soort blues ‘supergroep’ met bekende muzikanten uit de blueswereld. Onder anderen Erwin Java (Cuby and the Blizzards) maakte zijn opwachting in de band. Inmiddels zijn we tien jaar en vijf albums verder en is er wel het een en ander veranderd in de bezetting die anno 2022 gevormd wordt door Ruud Weber (zang en bas), Stef Delbaere (gitaar), Govert van der Kolm (toetsen en zang) en Marlon Pichel (drums en zang).

Goede rekenaars weten dat King Of The World tien jaar bestaat en dat is gevierd met een show met special guests en dit nieuwe album met de titel Royal Ten.

We hoeven er niet om heen te draaien; King Of The World doet precies waar het goed in is en wat je mag verwachten van een bluesband, maar doet dat ook nu weer verrekte goed.

De elf songs zijn afwisselend, vaak vlot en bevatten ook wel wat soulinvloeden, maar het blijft natuurlijk blues met daarbij horende teksten die handelen over hebzucht, liefde, verloren gegane liefdes en nog wat andere emotionele onderwerpen. Behalve het gave gitaarwerk van Stef Delbaere zijn het orgel en de piano van Govert van der Kolm ook prominent aanwezig. Vooral het orgel zorgt soms voor een lekker warm dekentje.

Het album begint ijzersterke met de vlotte bluestrack ‘Pressure’ en het daaropvolgende ‘Money Talks’ dat swingt als een gek. Ook hierna kakt het album nergens in en worden vlotte bluesrockers afgewisseld met wat tragere volbloed bluestracks als ‘Time To Say Bye Bye’ en ‘Eyes Of A Child’, en waarbij de acht minuten klokkende afsluiter ‘Let It roll’ de kroon spant. Ruud Weber croont zich hier een weg naar het einde van het album.

Royal Ten maakt duidelijk dat King Of The World top of the bill is waar het blues betreft. De sterke, strakke songs, de mooie open productie en de prima zang van Ruud Weber gaan er voor zorgen dat ook dit album zijn weg naar de liefhebbers gaat vinden.
Recensent:Jan Didden Artiest:King of the World Label:Continental Record Services
Cover Subspectral - 'I'

Subspectral - 'I'Het in 2019 opgerichte Nederlandse Subspectral is een nieuwkomer binnen het...