RECENSIE: Alan Clark - Backstory

AC
recensie cijfer 2022-02-01 Bij de naam Alan Clark gaan niet direct lampjes branden. Als ik er aan toevoeg dat hij als toetsenist vanaf Love Over Gold deel uitmaakte van deze wereldband, dan gaan er al wat meer lampen aan. We hebben het over de man die deel uitmaakte van de Dire Straits.
Alan Clark bleef tot het bittere einde bij Dire Straits tot het uiteengaan in 1995.

In 1983 speelde Clark mee op Bob Dylans album Infidels en het van dat album afkomstige ‘Licence To Kill’ is een van de tien nummers op Backstory. Clark werkte tevens met Mark Knopfler aan soundtracks voor films en aan de eerste soloplaat die Tina Turner tot een grote wereldster maakte: Private Dancer. ‘Private Dancer’ is een nummer van Mark Knopfler waar Tina Turner over twijfelde om deze op te nemen. Met deze song begon Tina Turner een nieuw leven, waarbij Alan Clark ook in de studio zijn bijdrage op keyboards voor het nageslacht heeft vastgelegd.

Backstory vertelt het verhaal in piano uitvoering van de bekendste nummers waarop Alan Clark heeft meegedaan. De plaat bevat zodoende tien instrumentale, waarvan negen bekende en met ‘The North’ een nieuw nummer.
De plaat werd opgenomen in Peter Gabriels Rear World Studios in Wiltshire.

Op Backstory is het allemaal heel erg klein en rustig. In dat opzicht is het een echte achtergrondplaat, waarbij het leuk is om te raden welk nummer er gespeeld wordt. Met name interessant voor Dire Straits fans, en dat zijn er heel veel. Toch hoor je hier hoe goed de sfeer van de nummers tot hun recht komen en hoe het met liedjes allemaal vaak begint. ‘Brothers In Arms’, ‘Love Over Gold’, ‘Going Home’, ‘Romeo And Juliet’ maar ook ‘Have I Told You Lately That I Love You’ dat een hit werd voor Van Morrison, komen voorbij.

Benny Andersson bracht een aantal jaren geleden ook een pianoplaat uit met instrumentale versies van bekende ABBA nummers. ‘I Let The Music Speak’ en ‘The Day Before You Came’ die nog beter (anders) klonken als het gezongen origineel. Het lijkt mode te worden een pianoplaat, daar onlangs ook At My Piano van Brian Wilson uitkwam. Recycling optima forma.
Zulke pareltjes hebben we echter niet kunnen ontdekken bij Alan Clark op Backstory, maar dat komt ook omdat het geheel qua sfeer heel goed bij elkaar past en er daardoor minder pieken en dalen inzitten.

Backstory is ingetogen en traag als een rustpunt in het jachtige leven. De pracht zit in de details, zijnde de melodie die je fijntjes terug hoort, zonder alle toeters en bellen. Zijn nieuwe eigen compositie ‘The North’ past goed in het geheel. Als keyboardspeler is het ook wel eens fijn om de hoofdrolspeler te zijn met deze fraaie terugblik op de rol die Alan Clark speelde bij een aantal artiesten en de wereldband Dire Straits.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Alan Clark Label:Xango Music
Cover Various - A Sud Di Bella Ciao

Various - A Sud Di Bella CiaoRiccardo Tesi kon niet vermoeden dat toen hij in 2015 het album Bella Ciao...