RECENSIE: Sonny Vincent - Snake Pit Therapy

Sonny
recensie cijfer 2021-11-28 Sonny Vincent is zo onderdehand the last man standing van de eerste generatie NYC muzikanten uit de scene rond CBGB’s en Max’s Kansas City. Van de originele New York Dolls, Ramones en Heartbreakers is immers vrijwel niemand meer over.

Sonny Vincent is letterlijk en figuurlijk een survivor. Niet alleen overleefde hij de meeste van zijn muzikale generatiegenoten (tussen 1975 en 1979 deelde Vincent met Testors het podium met o.a. Suicide, Dead Boys en The Cramps). In zijn vroege jeugd had hij al een lange tournee langs kindertehuizen achter de rug en daarna zijn diensttijd vervuld bij de U.S. Marine (ten tijde van de Vietnam oorlog). Na zijn periode met Testors was hij vanaf begin jaren tachtig actief met Model Prisoner en Shotgun Rationale. Het zegt veel over de cultstatus van Vincent dat hij zich voor zijn studiowerk steeds wist te omringen met (mede) punkveteranen als Captain Sensible (Damned), Scott Asheton (Stooges), Greg Ginn (Black Flag), Bobby Stinson (Replacements), Cheetah Chrome (Dead Boys) en Greg Norton (Hüsker Dü).

Onlangs trakteerde Vincent ons nog op een plaat met gelegenheidsband The Limit (met Pentagram frontman Bobby Liebling) en nu is er een gloednieuw solo album. Snake Pit Therapy komt uit op het Finse Svart Records. De plaat telt vijftien tracks. Twee daarvan verschenen al eens eerder op plaat, waarvan ‘Never Tired’ voorheen door het leven ging als ‘Give You More’.

Vlijmscherp zijn de punkrocksongs die Sonny Vincent ons voorschotelt op Snake Pit Therapy. Ook die enkele keer dat wat gas wordt teruggenomen, blijft de adrenaline door de songs stromen. Vincent stelt nooit teleur, want de kunst van het schrijven van een punkrock & roll song beheerst hij als geen ander. Voeg daarbij zijn afwisselend rauw en melancholieke gitaarspel en de attitude waarmee hij zijn songs brengt en de optelsom is meer dan compleet.

Het gelijknamige boekwerkje dat werd meegeleverd bij de eerste vinylpersing van het album bewijst wat een goede verhalenverteller Vincent is. Zijn korte verhalen zijn bijna net zo verslavend als zijn songs. Het zijn twee zijden van dezelfde medaille. Het aloude gezegde ”old dogs don’t learn new tricks” is Sonny Vincent op het lijf geschreven!
Recensent:Bart Slaats Artiest:Sonny Vincent Label:Svart Records
Grohl

Dave Grohl - The Storyteller: Tales Of Life And MusicWanneer je in de muziek bijna alles hebt bereikt en de wereld aan je voeten...