RECENSIE: Deborah Parlor - Dreaming Wide Awake

Parlor
recensie cijfer 2021-11-27 Dreaming Wide Awake is de eerste EP van de Nederlandse zangeres en songwriter Deborah Parlor. Hierop laat zij in vijf nummers een mix horen van Americana en popmuziek. Zij raakte voor het eerst bekend door een optreden bij The Voice of Holland, waar zij een verrassende versie liet horen van ‘Stil In Mij’ (Van Dik Hout). Sindsdien begon zij de muziekindustrie voorzichtig te verkennen. Na enkele televisiespotjes en theatervoorstellingen (The Magic of Jeans) besloot zij in 2018 naar London te vertrekken. Hier volgde zij songwritingworkshopsen kwam in contact met Don Mescall (Ronan Keating) en Tom Nichols (Kylie Minogue). Met een hoofd vol ideeën voor liedjes kwam zij terug naar Nederland en zocht zij muzikanten om deze vorm te geven.

Gitarist JB Meijers (Ilse de Lange, De Dijk) is een logische keus als producer voor deze op Americana en folkpop gestoelde nummers. Een samenwerking met andere liedjesschrijvers werd gezocht, zoals met Ed Struijlaart en Peter Slager (Bløf). Dit resulteerde in ‘Closing Time’, de opener van deze EP, die eerder als single uitgebracht werd. Het is een weinig indrukwekkend poppy nummer, waarbij enkel de gitaar positief opvalt. Het geeft de indruk dat Parlor haar stem in al haar facetten te graag wilt laten horen. Datzelfde geldt voor de titeltrack ‘Dreaming Wide Awake’, dat zij schreef met gitarist Leif de Leeuw.

Met deze twee niemendalletjes als kop- en staartstuk moet zij het hebben van een sterk middentrio om zich te laten gelden op haar eerste EP. Bernard Gepken, bekend van zijn werk met Daniël Lohues en Maaike Ouboter, reikt haar een helpende hand. De folkrock van ‘The Storm In Me’ is precies wat zij nodig heeft, al zou een opfriscursus in London geen overbodige luxe zijn. Je kunt je niet voorstellen dat “I am a hurricane, I spin around the pain, while racing through the rain” haar een voldoende oplevert tijdens een workshop.

Gelukkig kan ze haar talent uiten in ‘Dust’. Dit is een prachtige ballade met een heerlijke slidegitaar waarbij zij in alle rust de emotie in haar stem kan leggen. Hier blijft het knap gevonden “if everything is anything to us, don’t let it turn into dust” nog lang hangen. Het uptempo ‘Sometimes I do’ is al net zo goed. De combinatie van tokkelende instrumenten geeft dit countrypop nummer net dat beetje extra, waardoor je voor het eerst inziet dat het geen toeval is dat zij als jongste ooit afstudeerde aan het conservatorium in Tilburg.

Deborah Parlor weet op haar debuut EP zich nog niet te onderscheiden van andere countrypoprock- artiesten. Omringd door verschillende topmuzikanten worstelt zij om haar eigen stem te vinden. Soms klinkt zij als Anouk, soms als Baby Spice, maar slechts op twee nummers als haarzelf. Talent genoeg zou je denken, maar hier komt het er nog niet uit.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Deborah Parlor Label:Cloud 9 Music
Cover Kucharski - Beze Jména

Kucharski - Beze JménaHet Tjechische Kucharski is een apart collectief. De band is niet alleen...