RECENSIE: Ya Tseen - Indian Yard

Ya Tseen
recensie cijfer 2021-08-03 Nicholas Galanin is een kunstenaar pur sang. Hij staat bekend om zijn beeldhouwwerken, video’s, installaties, fotografie, sieraden en muziek. Alle kunst is erop gericht om aandacht te vragen voor de soevereiniteit van de inheemse bevolking en wat daarmee gepaard gaat. Denk hierbij aan gerechtigheid die niet gebonden is aan ras, sociale klasse en milieu, voor zowel deze als de volgende generaties. Vorig jaar haalde hij nog de wereldpers toen hij tijdens de Biënnale van Sydney een kunstwerk onthulde dat een graf voorstelde in de schaduw van het James Cook monument, getiteld Shadow On The Land. Hij steunt hiermee de Aboriginals, waarmee hij zich verwant voelt als nazaat van de inheemse bevolking uit Alaska.

Onder artiestennaam Ya Tseen (afgeleid van zijn Tlingit/Unangax̂ naam Yeil Ya Tseen) brengt hij Indian Yard uit, zijn eerste album onder die naam. Eerder verscheen er al muziek van hem onder pseudoniemen Silver Jackson, Indian Agent en als lid van het kunstcollectief Black Constellation. Hier musiceerde hij onder andere met Shabazz Palaces, die hier van zich laat horen op het prachtige nummer ‘Synthetic Gods”. Nog niet eerder klonk de druk die hij voelt om het inheemse volk vrijheid te geven zo verleidelijk.

Ya Tseen gaat niet over een dag ijs: de eerste ideeën voor dit album stammen uit 2017. Samen met Zak D. Wass, Otis Calvin III en Benjamin Verdoes hebben zij de verschillende concepten uitgewerkt om tot dit resultaat te komen. Het is een afwisselend geheel, waarbij invloeden van hedendaagse artiesten duidelijk hoorbaar zijn. Zo horen we de falsetto van Moses Sumney terug op ‘Born Into Rain’ en de complexe elektronische ritmes van FKA Twigs op ‘Gently To The Sun’. Daarnaast maakt hij handig gebruik van gastartiesten. Niet alleen uit Alaska, zoals Portugal.The Man op ‘Knives’ en Quacong op ‘Back In That Time’, maar ook vanuit Amerika, waaronder Nick Hakim die met ‘A Feeling Undefined’ zorgt voor een van de hoogtepunten.

Naast de politieke boodschap gaan meeste nummers over verbondenheid. Op ‘Close The Distance’ is dat zelfs het hoofdthema (“I need your hands on me/Your lips on mine tonight/ We should touch”); op ‘At Tugáni’ weet hij beide thema’s te vangen in een Caribisch liefdesliedje. Hij heeft dit nummer, dat opgedragen is aan zijn pasgeboren zoon, ontleed in een interview: “The responsibility now is to maintain and uphold and not have other generations have to fight for conversations.” Zijn door auto-tune gestuurde “Remember!” blijft nog lang doorklinken.

Indian Yard is een veelzijdig album met elf nummers die moeiteloos meedrijven in de hedendaagse muziekstroom. Er is voor iedereen wat: er valt genoeg over na te denken (‘We Just Sit And Smile Here In Silence’) en op te dansen (‘Get Yourself Together’). Vermakelijk, zonder direct op te vallen. Je zou misschien toch meer mogen verwachten van zo’n veelzijdig en uitgesproken artiest?
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Ya Tseen Label:Subpop
Dawn

Dawn Richard - Second LineAls het gaat om eigenzinnigheid, dan is de carrière van Dawn Richard er een...

Cover Joseph Shabason - The Fellowship

Joseph Shabason - The Fellowship Hoe vertaal je nu zo goed mogelijk een gevoel aan de hand van enkel muziek?...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT