RECENSIE: Kissed By A Ghost - Spirit

KBAG
recensie cijfer 2021-02-09 Dat we in Nederland meerdere elektronicamuzikanten rijk zijn is voor een deel te danken aan de gerichte opleidingen om E-musician te worden. Na het behalen van zijn diploma in 2013 besloot Robert Schuurman, onder de artiestennaam Kissed By A Ghost, ook zijn geluk in de muziekwereld te beproeven. De voormalige muziekjournalist en DJ brengt alweer zijn derde album uit, Spirit. Na Spaced Out [2015] en Mu [2018] is dit is het eerste album wat op cd wordt uitgebracht. Dat geeft ons ook de gelegenheid om te genieten van de, door Judith in den Bosch, prachtig gefotografeerde hoes.

Spirit wordt neergezet als een experimenteel en spannend album, waarbij ons een intense en donkere soundtrack voor de toekomst wordt voorgehouden. De negen nummers zijn allen soundscapes met een zware industrial inslag. Wat bij een eerste beluistering direct opvalt is dat de opbouw van de composities hetzelfde is: een continue terugkerend thema wordt in meerdere lagen opgebouwd, waarbij vervormde synthesizergeluiden deze onderbreken of voor een korte afwisseling zorgen. Het duidelijkst is dit op ‘Capacitor’, de meest donkere track van het album, waar een verwrongen keyboard geluid wordt uitgesponnen onder een monotone drumbeat.

Met ‘Disconnect’ begint hij even richting ambient te gaan, ware het niet dat ook hier een vervormd geluid om de hoek komt kijken. Toch geeft het de luisteraar even een adempauze na het openingsgeweld. Title track ‘Spirit’ zet deze verfrissing voort. Met zijn pianolagen is dit het meest bijzondere nummer op het album. Dankbaar gebruikmakend van zowel de lage als de hogere regionen van het klassieke instrument laat hij dit prachtig samengaan met de elektronische beats.

Op ‘E-motion’ wordt het omgedraaid. Hier gebruikt Kissed By A Ghost vrolijke, repeterende pianotonen om er een vervormde beat onder te zetten. Ook op afsluiter ‘Crux’ speelt de piano deze rol en is de drummachine meer naar de achtergrond gedrongen. Wederom wordt hier het thema onderbroken door de vervormde industrial keyboardgeluiden, wat een huiveringwekkend klankenspel oplevert. Op ‘Looper’ laat hij zich van zijn meest experimentele kant horen. Hierbij lijkt hij de opzwepende keyboardbaspartijen te gebruiken om een auto-ongeluk na te bootsen.

Minder gewaagd en experimenteel dan Oneothrix Point Never en minder kleurrijk dan Jon Hopkins, waarover in het persbericht naar gerefereerd word, maar het derde album van Kissed By A Ghost mag wel als een geslaagde poging genoemd worden. Is de toekomst wel zo intens en donker als die door hem wordt voorgesteld?

Recensent:Hendrik Goos Artiest:Kissed By A Ghost Label:Eigen Beheer
Cover Denhollander - Birth Of A Lifetime

Denhollander - Birth Of A LifetimeRemco Den Hollander was altijd al een buitenbeentje. Als enig kind van...