RECENSIE: Rrrags - High Protein

RRRags
recensie cijfer 2020-06-17 Het Nederlands-Belgische rocktrio Rrrags debuteerde in 2018 al meer dan verdienstelijk met een album op Space Jam Records. En nu komen ze met hun opvolger High Protein op het Nijmeegse Lay Bare Recordings. De verwachtingen zijn hoog. Dankzij de opvallende hoes waarin de LP is gestoken, valt deze in ieder geval op tussen de stroom van nieuwe releases in de platenzaak.

Rrrags is een rocktrio met een klassieke bezetting van bas, gitaar en drums. Rob Martin (ex Bliksem) zit achter de drumkit, neemt de lead-vocals voor zijn rekening en speelt nog een potje Rhodes-piano. Ron van Herpen (o.a. Astrosoniq en The Devil’s Blood) zorgt voor het gitaarwerk en de backing vocals en Rob Zim (The Lords Of Altamont) bespeelt de basgitaar en verzorgt de special effects.

Bij Rrrags ademt alles jaren ‘70. Het zweet loopt bijna uit je speakers bij het beluisteren van High Protein. De zwaar op blues en boogie leunende (classic) rock klinkt bijzonder authentiek. Rrrags is met haar sound dan ook schatplichtig aan de classic rock van Bad Company en de heavy blues van Cream en Blue Cheer.

Rrrags weet die sound te koppelen aan het schrijven van klasse rocksongs. De songs worden op een ongedwongen, bijna nonchalante wijze gepresenteerd, maar de band speelt uiterst gedisciplineerd en rete strak. Die werkwijze vereist oog voor detail en vooral een perfecte timing.

De plaat opent op ‘The Fridge’ met een Moody Blues achtig (akoestisch) gitaarintro. Zodra de elektrische gitaar invalt en Rob Martin zijn strot open trekt, staat de klok meteen op rock. De volgende track ‘Messin’ (”Messin’ with my Mojo”) is een rechttoe rechtaan uptempo rocktrack. En het meer dan acht minuten durende ‘Dark Is The Day’ is een mooie slow-blues.

De werkwijze die Rrrags hanteert, hoor je ook terug in het werk van Brant Björk (o.a. ex Kyuss) en Nicke Andersson (The Hellacopters, Imperial State Electric). ‘Sad Sanity’ is duidelijk de Brant Björk-track van het album. En als ‘Sugarcube’ de Hellacopters-track van het album genoemd mag worden, dan is ‘Demons Dancing’ de Imperial State Electric-track. Fijne kost. De plaat sluit af met de ballad ‘Window’: zang, gitaar, elektrische piano en een baslijntje. Meer heeft Rrrags hier niet nodig.

Rrrags toont op High Protein haar veelzijdigheid en klasse, geholpen door de puike productie van Marcel van der Vondervoort (Astrosoniq) en Danny Gras (ex Gomer Pyle). Er is dan ook maar één conclusie mogelijk: Rrrags Rrrockt!!!
Recensent:Bart Slaats Artiest:Rrrags Label:Lay Bare Recordings
Cover Badly Drawn Boy - Banana Skin Shoes

Badly Drawn Boy - Banana Skin ShoesEen beanie boven een baard. Dat is het imago van Badly Drawn Boy . Al...