RECENSIE: Damir Imamovic - Singer Of Tales

Damir
recensie cijfer 2020-05-30 Het is niet vaak dat een album een inkijkje geef in een volstrekt unieke muziekstijl. Dat is wel degelijk het geval bij Singer Of Tales opgenomen door de Bosnische Damir Imamović. De zanger en muzikant is een meester in de Bosnische volksmuziek; Sevdah. Sevdah combineert de zigeunerritmes met Osmaanse invloeden. Dat resulteert in muziek die de emotie van de Balkan kent aangevuld met het sfeervolle van de Arabische wereld. Damir wordt voor deze plaat dan ook ondersteund door de Turkse Derya Türkan en de Amerikaanse jazzgigant Greg Cohen op bas.

De krachtige tenor van Damir komt bijvoorbeeld goed naar voren op het emotionele ‘Kad Bi Ovo Bio Kraj’. Op de traditionele Slavische manier voel je het lijden. Tijdens ‘Sunce Tone’ komt er heel nadrukkelijk een Balkan ritme naar voren schuiven. Bijna lijkt de geest van Goran Bregovic in dit begrafenisritme te varen. Het is knap hoe Damir half mijmerend zingt om steeds een toonladder omhoog te gaan. Als luisteraar is het onduidelijk of hier zich een drama voltrekt of dat een mooie liefdegeschiedenis klinkt, maar Damir gebruikt zijn stem als instrument en in de interactie van de verschillende muzikanten creëert een troostend gevoel.

Met Singer Of Tales maakt Damir Imamović een prachtige plaat. De kalme ritmes klinken gevarieerd en zijn krachtige stem maakt de muziek emotioneel. Ook al versta je er niks van, elk nummer wordt begrepen. Binnen de huidige onzekere tijden gaat er een zeker gevoel van troost uit deze mooie liederen. Dat maakt Singer of Tales een prachtige parel binnen de continue stroom van muziek. Damir zou in het voorjaar in Nederland optreden. Vanwege COVID-19 is dit naar een later moment verschoven. Laat dat nou een goede kans zijn om deze muziek nog eens goed in Nederland te laten landen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Damir Imamovic Label:Wrasse Records
Cover Nnamdï - BRAT

Nnamdï - BRATAls je tegenwoordig met pijn en moeite drie pianotoetsen en twee gitaarsnaren...