RECENSIE: Combo Qazam - Flight Music

Combo Qasam
recensie cijfer 2020-07-06 De naam Combo Qazam doet vermoeden dat het een tropische, zomerse band betreft. Niets is minder waar. De Nederlanders van Combo Qazam presenteren op hun debuutalbum Flight Music een mix van rock, postpunk en hypnotiserende ritmes. De Utrechtse band zelf is nieuw. Bandleden Ab al Tamimi, Gino Miniutti, Arno Breuer en Stefan Breuer hebben al in bands als Rogue Minor en Lost Bear ervaring opgedaan. Het zijn oudere mannen en met Flight Music vragen de heren nadrukkelijk aandacht voor het opnemen van analoge muziek. Toch zoeken de heren nadrukkelijk de verbinding met de huidige tijdsgeest.

De muziek is continu op zoek naar een balans tussen duistere rock en hypnotiserende ritmes. Dat hoor je bijvoorbeeld terug op ‘Gunshot’. Het nummer begint met een elektronisch ritme en stampende drums en eindigt in een dik pak herrie. Na een kort couplet geven de drums leiding aan een ritme dat op bijna Afrikaanse wijze hypnotiseert.

Van een andere categorie is ‘Movements’. Het meerstemmige gezang klinkt neerslachtig. De band geeft echter de verschillende instrumenten de ruimte om langzaam uit te bouwen. Dat maakt dat er rust in het liedje zit waardoor er een goede sfeer ontstaat. Op het instrumentale ‘Panama’ laten de heren horen goed een sfeervolle melodie op te kunnen bouwen.

Als het goed is staat Combo Qazam dit najaar op de Popronde. Het zijn onzekere tijden voor beginnende bands, maar op debuutplaat Flight Music staat een voldoende stevige basis om nieuwsgierig te maken. De heren beloven live nog een flinke extra dosis rock. Oordopjes zijn dan ongetwijfeld geen overbodige luxe. Op Flight Music is echter gekozen voor een mooie balans tussen hypnotiserende ritmes, wat luide postpunk en soms kalmere liedjes. De plaat duurt iets meer dan een half uur en Combo Qazam verveelt hierbinnen niet.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Combo Qazam Label:Tiny Room Records
Cover Polly & Bruce - Acid Love

Polly & Bruce - Acid LoveOnder de naam Polly & Bruce zijn Sanne Samina Hanssen en Woody Veneman...