RECENSIE: Cornershop - England Is A Garden

Cornershop
recensie cijfer 2020-03-26 Als je de bandnaam Cornershop noemt, dan denkt iedereen direct aan ‘Brimfull Of Asha’. Oorspronkelijk een aardig nummer op hun derde album, maar doordat Norman Cook (Fatboy Slim) het in een hit format remixte, leverde dit hen eeuwige roem op ( in het Verenigd Koninkrijk). Het heeft op de band weinig indruk gemaakt: zij voelden zich niet gehinderd door dit succes en zijn doorgegaan met albums maken. Zelfs in wisselende bezettingen bleek de band niet in staat om vruchten te plukken van deze monsterhit.

Welbeschouwd heeft het elf jaar geduurd voordat zij een echt nieuw album uitbrachten. Na Judy Sucks A Lemon For Breakfast uit 2009, heeft de band nog wel twee albums uitgebracht, maar de originaliteit was ver te zoeken. Het vorige album Hold On It’s Easy uit 2015 was een instrumentale lounge versie van hun debuut album Hold On It Hurts uit 1993. Het album dáárvoor, Cornershop And The Double ‘O’ Groove Of, was gevuld met Punjabi dansmuziek,.

De titel van hun negende album, England Is A Garden, is een verwijzing naar een gedicht van Rudyard Kipling uit 1911: “Our England is a garden that is full of stately views,”. Het is niet toevallig gekozen: deze dichter kwam vanuit India naar Engeland toe en de roots van bandleider Tjinder Singh en zijn broer en bassist Avtar Singh liggen daar ook. Daarnaast is dit album gevuld met observaties vanuit een etnisch gezichtspunt op hun huidige thuisland. En die zijn niet mals: vooral op ‘Everywhere That Wog Army Roam’ wordt het groeiende nationalisme onder een vrolijke reggae-achtige sfeer bezongen, aangevuld met blazers. “Everywhere that wog army roam/ Policemen follow them” . (Wog is een denigrerende term in de Engelse straattaal voor een ieder die niet blank is).

Het album staat verder vol met politiek getinte nummers, waarbij muzikaal teruggegrepen wordt naar jaren zeventig rock. De gitaren zijn afgestemd naar bands zoals T-Rex (‘Wooden Soldier’), aangevuld met de exotische klanken van dwarsfluit, tamboura, dholki drums en uiteraard de sitar. Dat begint al bij opener ‘St Marie Under Canon’ en wordt voortgezet op ‘No Rock: Save in Roll’ met een Rolling Stones-achtige riff. Het eindigt met ‘The Holy Name’, wat niet op een George Harrison album had misstaan. Daarbij duren de nummers net iets te lang. ‘Highly Amplified’ bijvoorbeeld, met een hoofdrol voor de dwarsfluit, lijkt maar niet op te houden.

Het heeft lang geduurd voordat Cornershop weer met origineel werk kwam en het zal niet verbazen dat eerdere fans al ruimschoots hebben afgehaakt. Dit album haalt die fans niet terug en zal ook niet zorgen voor nieuwe fans. Deze twaalf nummers, als je de twee instrumentals van negen en achttien seconden meetelt, kunnen niet voorkomen dat je de band niet anders zult herinneren dan van die ene wereldhit. Jammer, maar het zal hen niet weerhouden om met een volgend album te komen.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Cornershop Label:Ample Play Records
Cover God Damn - God Damn

God Damn - God Damn De Britse rockband God Damn heeft de afgelopen jaren een aardige...

Cover Cable Ties - Far Enough

Cable Ties - Far Enough Australië is een goede voedingsbodem voor een nieuwe lichting punkbands die...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT