RECENSIE: Agnes Obel - Myopia

Obel
recensie cijfer 2020-03-02 Myopia, ook wel bekend als bijziendheid, is een aandoening waarbij de persoon objecten van veraf niet goed kan zien, maar van dichtbij wel. Het is tevens de titel van Agnes Obels vierde album, waarmee ze inspeelt op twee centrale thema’s: vertrouwen en twijfel. Een vertekende realiteit waar een sluier overheen hangt - zelfs op de albumcover staat Obel vervaagd. Om vorm te geven aan deze thema’s zoekt Obel hier voorzichtig het experiment op en creëert zo met haar pianospel en zang een soms wazige wereld die nog altijd bol staat van de pracht en praal.

Vooral op vocaal gebied zoekt de Deense artieste het deze keer in een andere hoek. Zij vervormt haar stem door deze abrupt omlaag en omhoog te laten schieten met behulp van een vocoder. Bijvoorbeeld op de eerste single ‘Island Of Doom’. Het heeft een vervreemdend effect, dat bijdraagt aan de twijfelachtigheid die Obel in haar muziek probeert te verweven. Dit nummer gaat overigens specifiek over de dood en de onwetendheid wat er daarna komt. Obel zingt: ”So how does the night feel? When the lights fade out.”

In de instrumentale nummers, zoals het bijna neoklassieke ‘Roscian’, ‘Drosera’ en ‘Parliament Of Owls’, wordt een soort vacuüm gecreëerd die zowel mysterieus als spannend klinkt. Hier, maar ook in bijvoorbeeld het titelnummer laat Obel horen dat ze nog altijd goed uit de voeten kan met een minimale aanpak. Vaak heeft ze qua instrumenten niet meer nodig dan een piano en wat strijkers - net als op voorgaande albums. Toch klinkt Obel anders dan op voorganger Citizen Of Glass. Het geheel is wat killer en door de tegendraadse toepassing van haar stem geeft ze een interessante draai aan haar vertrouwde geluid.

Die overgang van een meer warm geluid naar de meer kille en heldere composities op dit album, hebben een spookachtige uitwerking. Zo draagt Obel het gevoel van onzeker- en onwetendheid over op een betoverende manier. Myopia is een album dat het verdient om van dichtbij bekeken (en beluisterd) te worden.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Agnes Obel Label:Deutsche Grammophon
Cover Mac Miller - Circles

Mac Miller - CirclesOp 7 september 2018 overleed rapper Mac Miller op veel te jonge leeftijd...