RECENSIE: Indianizer - Nadir

India
recensie cijfer 2020-02-18 De muziek van het Italiaanse gezelschap Indianizer is een psychedelische wervelwind van wereldmuziek, rock en dub. Qua geluid ligt de band in het verlengde van onze eigen Mauskovic Dance Band. Naast Cumbia spelen de Italianen ook ritmes uit het Midden Oosten en invloeden vanuit het Afrikaanse continent. Op de nieuwste cd Nadir bouwen de Italianen er een half uur durende feestje van. Eerder was de band in Nederland onder andere op Eurosonic te zien.

De kracht zit in de continue, swingende beats. Op ritmes die sterk neigen naar de Cumbia gaan de muzikanten los met psychedelisch gitaarwerk. Dat creëert een unieke sfeer. Bijvoorbeeld op het nummer ‘New Millennium Labyrinth’. Het eerste liedje van Nadir is namelijk gelijk het hoogtepunt van deze cd. Het nummer klokt bijna tien minuten. In deze tien minuten bouwt de band een ritme op dat ook bij een band als The Comet Is Coming voor swingende festivalmassa’s zorgt. Alleen gaat de gitaar in een heerlijk Cumbia ritme los en klinkt er geen saxofoon. De dancebeats vormen hier een meer dan prima basis voor.

Dit muzikale spel zoekt soms de donkere krochten van het psychedelische genre op. Op enkele momenten gaat het net iets te ver, waardoor de muziek van Indianizer richting de herrie verschuift. Dat werkt live zonder twijfel goed, want niks zo fijn als het terugvallen op een sterk basisritme nadat de muziek volledig is ontspoort. Op de cd maakt het echter dat Indianizer niet continu de aangename sfeer weet vast te houden. Nadir is desondanks een cd waarmee Indianizer zichzelf goed op de markt zet. Hoewel er in verschillende talen wordt gezongen, moeten de Italianen het vooral hebben van hun steengoede ritmes. Met dat recept past de band perfect bij zomerse festivals als Into The Great Wide Open.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Indianizer Label:Edison Box
Cover The Demtones - The Demtones

The Demtones - The Demtones The Demtones is een Zweeds rocktrio met een klassieke bezetting van gitaar,...