RECENSIE: Serpentyne - Angels Of The Night

Serpentyne
recensie cijfer 2020-01-27 Voor de verandering mogen we een keer een symfonische metalband met zangeres uit Engeland verwelkomen. Mochten we zo arrogant zijn om te denken dat Nederland zo ongeveer het alleenrecht op deze muziekstijl heeft, dan laat Serpentyne horen dat er ook buiten ons land genoeg te beleven valt op dit gebied. Angels Of The Night, het vierde album van Serpentyne laat horen dat er in deze band een hoop talent zit, maar dat er ook nog wel wat ruimte voor verbetering is.

Zoals je van een band van het Britse eiland mag verwachten is de symfonische metal aangelengd met Keltische invloeden. Maggiebeth Sand – de naam past natuurlijk geweldig bij dit soort muziek – is een verdienstelijk zangeres met een prettige warme stem die gelukkig niet constant de hogere regionen opzoekt. Soms zit ze er wel eens een tikje naast, maar dat stoort eigenlijk niet zolang er genoeg geweld van de instrumenten komt, maar wanneer ze stukjes op een kale bas - en drumlijn zingt (‘Boudicca’ en ‘Away From The World’) komt het stemgeluid van Maggiebeth wat onvast over, al heeft dat ook wel weer zijn charme. Gelukkig wordt ze vaak geholpen door achtergrondzang van de band en door bassist NIgel Middleton die voor afwisseling zorgt door in twee tracks (‘Bring On The Storm’ en ’Seven Signs) de zang voor zijn rekening te nemen.

Als je Keltische invloeden in je muziek mengt dan verwacht je natuurlijk ook dat er tekstueel wat uit de Keltische geschiedenis wordt aangehaald en inderdaad putten songs als ‘Boudicca’ en ’The Call Of The Banshee’ uit deze bron, terwijl sommige songs weer andere mythische onderwerpen aansnijden, en ook Shakespeare is een bron van inspiratie. Rode draad is dat het meestal vrouwen zijn die bezongen worden.

Wat verder opvalt is dat de geluidsmix niet helemaal in balans is. De instrumenten maken er samen niet altijd een geheel van en soms krijg je het idee dat er ineens dan maar een gitaarsolo wordt ingepropt omdat dat zo hoort. De veel gebruikte authentieke instrumenten (hurdy gurdy en doedelzak) passen wel weer mooi binnen de muziek, maar soms klinkt het geluid van de keyboards wat goedkoop.

Door de Keltische invloeden is Serpentyne net even anders dan de gemiddelde female fronted metalbands die we kennen. De songs zijn over het algemeen goed, maar op het geluid valt dus nog wel iets af te dingen. Al met al toch een ruime voldoende voor Angels Of The Night.
Recensent:Jan Didden Artiest:Serpentyne Label:Hell Fairy Records
Cover Insomnium - Heart Like A Grave

Insomnium - Heart Like A GraveEen recensie over Insomnium schrijven is voor ondergetekende altijd weer...