RECENSIE: Entombed A.D. - Bowels Of Earth

Entombedf
recensie cijfer 2019-10-29 Een paar maanden geleden kregen we het derde album van Firespawn voor onze kiezen, een band die heftig gerelateerd is aan Entombed en niet in het minst omdat we zanger/ brulboei Lars Goran Petrov van beide bands kennen. Hoe het Entombed vergaan is, is inmiddels wel bekend lijkt ons en we concentreren ons nu op haar afgeleide Entombed A.D. dat met Bowels Of Earth ook al weer haar derde album op ons afvuurt.

De muziek van Entombed A.D. zal altijd vergeleken worden met Entombed en vaak afgezet worden tegen de klassieker Left Hand Path of in ieder geval de eerste drie platen van de Zweden. Dat niveau zal wel nooit meer gehaald worden, maar dat wil niet zeggen dat Bowels Of Earth een beroerde plaat is geworden. Integendeel, de band klinkt behoorlijk fris en bevlogen, en omdat het tempo weer wat opgeschroefd is zal het veel oude Entombed fans kunnen bekoren.

De grunt van LG Petrov heeft in de loop van de jaren wel wat aan kracht ingeboet. Zoals op Left Hand Path klinkt hij niet meer en op het afsluitende ‘To Eternal Night’ doet hij een soort poging tot zingen en klinkt daardoor ongeveer als Cookiemonster die diep bedroefd is omdat hij er net achter is gekomen dat zijn koektrommel door iemand anders is leeggegeten. Daar tegenover klinkt hij op het huppelende albumhoogtepunt ‘Bourbon Nightmare’ weer ouderwets krachtig. De riffs in dit nummer zijn sterk en de avontuurlijke gitaarloopjes doen wel wat denken aan Gorefest. Ook leuk is de cover van het stokoude Hank Willams liedje ‘I’ll Never Get Out This World Alive’ dat best aardig gelukt is. Wat die nutteloze stukjes piano in het titelnummer moeten is een raadsel, maar het zal ongetwijfeld een doel hebben.

Bowels Of Earth is het sterkste Emtobed A.D album tot nu toe. Zeker niet verrassend, maar degelijk en een feest der herkenning voor de liefhebbers van oldschool deathmetal die dit schijfje blind kunnen aanschaffen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Entombed A.D. Label:Century Media
Cover Beyond The Labyrinth - Brand New Start

Beyond The Labyrinth - Brand New Start Beyond The Labyrinth draagt de titel 'oudste classic rockband van België'...