RECENSIE: New Years Day - Unbreakable

NYD
recensie cijfer 2019-10-02 Wanneer je niet van dik geproduceerde metal houdt, die bol staat van elektronische invloeden en met een frontvrouw met een strot om U tegen te zeggen, dan kunnen we kort zijn, laat dit plaatje links liggen. Als je daarentegen nu denkt, New Years Day dat zat toch in de hoek van Paramore, en was toch meer stevige rock met een poprandje? Dan is het de moeite om te blijven lezen. Waarom? Omdat deze Californische band rondom zangeres Ash Costello, de enige constante factor van New Years Day, per album harder lijkt te gaan.

Al hoor je ook op dit vierde album dat er toch echt een flinke popbasis in het materiaal van de band schuilt. Alsof ze daar per plaat een hardere laag overheen leggen, waarbij overigens prima in de gaten wordt gehouden wat er in de mainstream gangbaar is. ‘Shut Up’ is hier een goed voorbeeld van. Want zeg nou zelf, dit op R&B en dubstep gebaseerde niemendalletje, had met gemak een hitje kunnen zijn voor een van de zangeressen uit het kauwgomballenpopsegment. Het is dan overigens veruit de minste song van Unbreakable. Een soortgelijk recept pakt op het ijzersterke ‘MissUnderstood’ juist wel weer heel goed uit, want daar gaan alle registers van New Years Day volle bak open.

Zoals gezegd heeft Costello een stem om U tegen te zeggen en waar ze het ene moment lieflijk kan klinken, heeft ze het andere moment enorm veel power en is eens even lekker de emotie, waarmee de teksten zijn doorspekt, er uit schreeuwen geen enkel probleem. Iets te vaak wordt haar stem echter door een berg effecten gehaald en dat past in het totaalplaatje, maar je bent toch steeds weer nieuwsgierig naar wat er over blijft als er geen effect of auto-tune zou zijn gebruikt. Op sommige momenten, zoals op de opening van de titeltrack of het gejaagde ‘My Monsters’ neigt Costello naar het stemgeluid van Lady Gaga, terwijl het op ‘Nocturnal’ een agressieve combinatie van Britney Spears en Gaga zou kunnen gaan. Laatstgenoemde track zou je het boze zusje van Britney`s ‘Toxic’ kunnen noemen.

Het gaat te ver om New Years Day volledig weg te zetten als een mainstream popband met wat schreeuwende gitaren en drums, want de metal klinkt een flink deel van het album vernuftig, bijvoorbeeld bij de sterke titeltrack en ‘Come For Me’. Hoewel de echte verrassing ver weg blijft van Unbreakable, is het wel een ideale kennismaking met metal, als je er nog niet zo in thuis bent. Het is toegankelijk, zeker niet braaf en ja als je even je frustraties ruimte wilt geven, dan kan dat ook met gemak. Het zal echter nog wel wat albums kosten om de doorgewinterde metalhead in te pakken, maar aan de andere kant slaagt New Years Day er in om een meer dan degelijke vorm van mainstream metal, zoals ‘Skeletons’, op de markt te slingeren, waar ook een popliefhebber voor open kan staan.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:New Years Day Label:Century Media
Cover Changing Tides - Changing Tides

Changing Tides - Changing TidesChanging Tides is een Noord-Brabantse metalformatie die sinds 2013 actief...

Cover Royal Flush - Royal Flush

Royal Flush - Royal Flush Jaren tachtig rock, wat is daar nog van bijgebleven? De eerste associatie is...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT