RECENSIE: Helado Negro - This Is How You Smile

Negro
recensie cijfer 2019-08-02 Helado Negro’s zesde album opent met het dromerige lo-fi nummer ‘Please Won’t Please’, waarmee de Amerikaan van Ecuadoraanse afkomst je meeneemt in zijn wereld van (dream)pop, ambient, folk en downtempo muziek. Die invloeden uit westerse én Zuid-Amerikaanse muziek hoor je sterk terug in de mengelmoes van stijlen en geluiden. In ‘Imagining What To Do’ zijn steeldrums te horen. Het is mooi om te horen hoe Roberto Carlos Lange klanken van akoestische gitaar naast traditionele Zuid-Amerikaanse instrumenten plaatst. Door het tempo de hele plaat opvallend rustig te houden, ontstaat een bijna meditatieve sfeer waarbinnen hij reflecteert op tal van zaken.

Want ondanks het meditatieve karakter en de relaxte sfeer wil Helado Negro met dit album een moment van bezinning creëren. Op zijn vorige plaat Private Energy (2016) verwerkte hij maatschappijkritische onderwerpen als geweld tegen mensen met een donkere huidskleur. Nu reflecteert hij tevens op zaken als racisme en de politieke situatie in Ecuador. Tegenover deze zwaardere onderwerpen staat zijn trots. Naast kritiek is er op dit album ook ruimte waarbinnen Lange zijn afkomst eert. Dit doet hij ook door zowel in het Engels als Spaans te zingen.

Helado Negro kreeg op dit album hulp van Sufjan Stevens, die meeschreef aan het nummer ‘November 7’. De verstilde pracht die Sufjan Stevens op bijvoorbeeld Carrie & Lowell liet horen, hoor je ook terug in Helado Negro’s muziek. ‘Seen My Aura’ is één van de vele prachtige voortkabbelende folktronicanummers, waarbij je daadwerkelijk het gevoel krijgt een kijkje te nemen in de ziel van deze artiest.

Subtiliteit is het sleutelwoord op This Is How You Smile. Met die subtiliteit weet hij twee werelden te verbinden: die van het land waar zijn wortels liggen en van het land waar hij momenteel woont. Maar ook de onderwerpen die hij aansnijdt worden vakkundig met elkaar vervlochten. Dit maakt This Is How You Smile tot een echte totaalbeleving.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Helado Negro Label:Eigen Beheer
Cover VR SEX - Human Traffic Jam

VR SEX - Human Traffic Jam VR SEX maakt muziek waarin het leven in thuisbasis Los Angeles weerklinkt....