RECENSIE: Tobias Bader - Rise And Fall

Bader
recensie cijfer 2019-10-14 Zelden zal een muzikant zo lang hebben gewacht met het uitbrengen van een debuutalbum als Tobias Bader. Naar verluidt zou hij er zelfs vijfendertig jaar over hebben gedaan om een verzameling liedjes te schrijven en op te nemen. Met het uitbrengen van Rise And Fall dat eerder dit jaar verscheen, lijkt dan toch aan alle onzekerheid een einde te zijn gekomen. Dat zijn muziek dus teruggrijpt op het geluid van het verleden is natuurlijk niet zo verrassend. Uit de tijd dat David Bowie, Lou Reed en J.J. Cale hun beste muziek ooit maakten, haalde hij zijn inspiratie.

Van de nog levende helden is het Neil Young die nog steeds tot de verbeelding spreekt en dikwijls van invloed blijkt te zijn in de composities van Bader. Een belangrijke rol in zijn muziek is weggelegd voor Diederik Nomden, de multifunctionele alleskunner die we regelmatig bij diverse andere bekende acts tegen zijn gekomen, en in de loop der jaren een neusje bleek te hebben voor kwaliteit in de muziek van eigen bodem. Niet vreemd dus dat hij ook hier in de buurt was toen de zes tracks voor dit debuut werden opgenomen. Met vocalen en Hammond bijdragen horen we hem terug in de prachtige muzikale begeleiding van ‘You Are The One That I Want To Hold’. De vlotte en voornamelijk akoestisch gespeelde folk behoort tot die van het ambachtelijke soort. De lat is duidelijk behoorlijk hoog gelegd, maar desondanks zijn er diverse sterke tracks uitgewerkt waarvan een kleine selectie op Rise And Fall is terechtgekomen. Bader zelf verzorgt hierbij niet alleen de vocalen maar bespeelt bovendien allerlei gitaarsoorten, bas en percussie.
Opvallend is dat de muzikant er in geslaagd is om een zeer gevarieerd geluid te produceren. Zo horen we een rijkelijk gevulde ‘Freeway To Your Heart’ dat al snel iets herkenbaars met zich meebrengt of een vlotte countryfolksong als ‘Fly’, dat eveneens vrij gemakkelijk meezingbaar blijkt. Daarnaast vinden we ook een gevoelige ballad met prachtig vioolwerk in de titeltrack en wordt het krachtige, geheel akoestische ‘Oh Yeah’ voornamelijk gedragen door de sterke vocalen.

Met dit bescheiden debuut zijn zonder meer verwachtingen gecreëerd en het is te hopen dat Tobias Bader hier genoeg motivatie uit kan putten om door te pakken met een volwaardige verzameling op een eventueel vervolg. Dat hij hiervoor eveneens ouder materiaal van de planken gebruikt vormt daarbij geen enkel bezwaar.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Tobias Bader Label:Eigen Beheer
Vollek

Vollek - KoloniekakkersDrie jaar geleden verraste Vollek! de wereld met het debuutalbum Blues...