RECENSIE: De Bijwerking - Noeste Arbeid

Bijwerking
recensie cijfer 2019-04-04 Een CD van drie heren op leeftijd die Nederlandstalige rock maken. Het muzikale hart van deze recensent maakt niet meteen een vreugdesprongetje. Maar voor een objectieve beoordeling moeten de vooroordelen even in de ijskast. Bovendien zijn er bands die er mee wegkomen, zie wijlen de Tröckener Kecks (hoewel zij hun beste platen in hun jonge jaren maakten).

Het rocktrio De Bijwerking bestaat uit David Aferiat (gitaar en zang), bassist Patrick Kuschel en drummer Jim Woudstra. De drumpartijen op het album Noeste Arbeid zijn overigens ingespeeld door Tim Beudel. Vaste drummer Jim was even uit de roulatie wegens onenigheid met een tramrails. Aferiat en Kuschel zijn beiden actief als muziekdocent. Bassist Kuschel is afkomstig uit de reggae- en skascene (Jah6, the Upsessions).

De Bijwerking gaat aardig plankgas op Noeste Arbeid. De (hard)rock met een flinke boogie-injectie klinkt lekker en ligt niet mijlenver af van de speedrock van Peter Pan Speedrock. Door de potsierlijke Nederlandstalige teksten is een vergelijking met VanKatoen en de Heideroosjes echter sneller gemaakt. Met tekstregels als ”Tis de schuld van alles en iedereen, maar niet van mij” (in ‘Tis De Schuld’), ”Ik ben een man, man, man, maar noem mij geen meneer” (in ‘Noem Mij Geen Meneer’) of ”Word maar lekker knettergek, ja” (in ‘Word Maar Lekker Gek’) scoor je natuurlijk geen bonuspunten.

De monotone zanglijnen werken ook niet echt mee. Op den duur gaat Noeste Arbeid dan ook behoorlijk tegenstaan. Het is een hele klus om het 45 minuten durende album in één ruk uit te zitten. De ongecompliceerde, Nederlandstalige rock is sowieso niet gemaakt voor in de huiskamer. De Bijwerking zal het wel prima doen op de podia van de vele schuur- en tentfeesten die dit land rijk is. Dat wordt dus mee blèren, met één (of twee) biertje(s) in de hand: ”Word maar lekker knettergek, ja”.
Recensent:Bart Slaats Artiest:De Bijwerking Label:Eigen Beheer
Cover Bob Mould - Sunshine Rock

Bob Mould - Sunshine RockDe naam van Bob Mould zal tot in de eeuwigheid verbonden blijven aan Hüsker...