RECENSIE: Bismut - Schwerpunkt

Bismut
recensie cijfer 2019-01-06 Bismut is een Nijmeegse rockband die voor hun instrumentale muziek vooral inspiratie put uit stonerrock, zware metalen en psychedelica. De bandleden hebben hun sporen ruimschoots verdiend in de Nijmeegse (underground) rockscene. Gitarist Nik Linders komt uit heavy rockband Bandito, bassist Huibert der Weduwen uit Geiser en drummer Peter Dragt uit Stonerfront, Emperors (Of The Black) en punkpoplegende Bambix (grootheden in Zuid-Amerika!).

Het debuutalbum van Bismut luistert naar de naam Schwerpunkt. Op Schwerpunkt ligt het zwaartepunt bij de groovende gitaarpartijen. Dat zware (veelal instrumentale) muziek de laatste jaren in de lift zit, mag duidelijk zijn getuige de populariteit van festivals als Roadburn, DesertFest en Into The Void. Op dat laatste festival mocht Bismut afgelopen jaar acte de présence geven om hun debuutalbum te promoten.

Het zal geen toeval zijn dat Bismut zich heeft vernoemd naar het veelkleurige (maar breekbare) metaalkristal Bismuth. Op Schwerpunkt klinkt Bismut echter nog niet zo veelkleurig als de bandnaam doet vermoeden.

Schwerpunkt bevat vier tracks en klokt 42 minuten. De eerste drie tracks, ‘Borgerskapet’, ‘Storborg’ en ‘Gewapende Magte’ trekken vrij ongemerkt aan de luisteraar voorbij. In de groovende nummers gebeurt te weinig om de boel echt spannend te houden. En daarmee ontvalt de noodzaak om de nummers te laten oplopen tot een lengte van meer dan 10 minuten.

Om instrumentale rockmuziek een plaat lang interessant te houden, moet je als band inventief te werk gaan met songstructuren, dynamiek en/of instrumentarium. Met afsluiter ‘Czar’ slaagt Bismut daarin door alle registers open te trekken. Dit is een song die haar schoonheid als een woestijnroos openbaart in een verder wat dorre vlakte. De afsluiter laat in ieder geval horen waartoe Bismut in staat is.

De mastering van het album was in handen van Pieter Kloos (o.a. Motorpsycho, Peter Pan Speedrock, El Guapo Stuntteam). Wie op zoek is naar een fraai gekleurde vinyluitgave van het album, kan hiervoor terecht bij Laybare Recordings, het vinyllabel van de meest gepassioneerde platenbaas van Nederland. Check ook de andere releases op www.laybarerecordings.com. De moeite waard!
Recensent:Bart Slaats Artiest:Bismut Label:Eigen Beheer
Cover Cari Cari - Anaana

Cari Cari - Anaana Anaana is de debuutplaat van het Oostenrijkse duo Cari Cari , dat bestaat...