RECENSIE: Jet Black Sea - The Overview Effect

JBS
recensie cijfer 2019-02-05 Pink Floyd-light, dat was zo ongeveer de eerste gedachte die ondergetekende door het hoofd schoot bij beluistering van The overview Effect het derde album van Jet Black Sea, een samenwerking tussen de Engelse gitarist Adrian Jones en de Nederlander Michel Simons, die vooral veel met zijn computer heeft gedaan om alle geluiden te kunnen produceren. Ze worden voor de spaarzame zang bijgestaan door ene Adrian O’Shaughnessy en de Nederlander Christiaan Bruin op drums (op de afsluitende track).

Drie songs in drie kwartier waarvan er eentje bijna 36 minuten klokt. Je zou het dus bijna de overtreffende trap van de Engelse progrockgrootheden kunnen noemen, al is het natuurlijk schier onmogelijk om aan de brille van Pink Floyd te tippen. Daarom doet Jet Black Sea het maar met stukjes die links en rechts van Pink Floyd zijn gekaapt en vervolgens iets verbouwd. Het geeft eigenlijk ook niet. Het maakt het hele lange titelnummer, dat handelt over het aan het (bijna) religieuze effect dat ruimtereizigers ervaren bij het zweven boven de aarde, tot een heel aardige luisterervaring, waarbij ook een flinke dosis Porcupine Tree invloeden te ontwaren zijn. En horen we daar niet de gitaarakkoorden van ‘Major Tom’. Deze lange track is toch vooral een bonte geluidscollage met veel soundscapes, wat stukjes zang aan het begin en einde, en prima instrumentale passages (vooral halverwege de song) die kunstig aan elkaar geplakt zijn tot dit lange stuk. De samenhang is daarbij niet altijd terug te vinden. De track wordt vooraf gegaan door een mooi opgebouwd nummer met de titel ‘Escape Velocity’, waarin overigens weinig gezongen wordt.

Na de lange reis rond onze blauwe bol, volgt dan weer de onvermijdelijke terugkeer op Aarde dat met ‘Home’ verwoord wordt in een mooie gedragen compositie. De op zich niet heel bijzondere stem van Adrian O’Shaughnessy past mooi bij het langzame door piano gedragen stuk, dat fraai eindigt met een stukje viool en een mooie Gilmouriaanse gitaarsolo. Eigenlijk is dit het mooiste stuk van The Overview Effect dat vooral een sympathieke poging lijkt om liefhebbers van Pink Floyd aan zich te binden. Het prima geproduceerde album kabbelt vriendelijk voort en brengt je in een rustige trance, wat soms best lekker kan zijn in deze stressvolle tijden. We snappen nu wat de astronauten gevoeld moeten hebben. In dat opzicht is de ruimtemissie van Jet Black Sea meer dan geslaagd.
Recensent:Jan Didden Artiest:Jet Black Sea Label:Freia Music
Cover The Matches - X

Matches - X Matches is een fuzz-punkband uit Trier, Duitsland. Fuzz-punk? Wat houdt dat...