RECENSIE: Depths Of Kronos - From The Void

Kronos
recensie cijfer 2018-12-05 Er is een tijd geweest dat Nederlandse deathmetal een hoog aanzien genoot in het buitenland. Bands als Pestilence, Altar, Asphyx en Gorefest brachten toonaangevende albums uit, maar het vuur lijkt een beetje geluwd. Het is aan Depths OF Kronos om de boel weer eens lekker op te porren en ze hebben het in zich, dat is duidelijk.

De Tilburgse band heeft haar tweede EP From The Void uitgebracht en het is niet misselijk wat de vier heren (vijf heren volgens de bio) over ons uitstorten. We horen melodieuze deathmetal van Zweedse snit met een lichte metalcore tic, waardoor de plaat modern klinkt. Maar het is toch vooral heel veel dood metaal wat de heren laten horen. Dat je eigenlijk amper kunt horen dat we naar een eigen beheer productie zitten te luisteren is een mooie bijkomstigheid. From The Void klinkt moddervet.

Het kleine half uurtje deathmetal zit vol met spitsvondigheden in het gitaarwerk. Mooie riffs, fijne loopjes en soms flinke breakdowns kenmerken de songs op deze EP. Ook mooi meegenomen is de brute grunt van Tijn Bosters die ook hierin flink afwisselt en regelmatig even goed de laagte in gaat. Het houdt de muziek levendig. Alles bij elkaar genomen maakt het dat het prettig luisteren is naar afwisselende deathmetaltracks als het heftig groovende ‘Heirs Of Darkness’, met fraai akoestisch Opeth-achtig middengedeelte, of een vervaarlijk hakkende track als ‘Corrupted Campaign’. De EP sluit af met drie minuten gitaargefröbel en wat gedonder en geraas.

Dat melodieuze deathmetal vaak niets meer met dood en verrotte lijken te maken heeft, maakt Depths Of Kronos nog eens duidelijk in de meesterlijke track ‘I Will Live’ (met halverwege overigens ook weer zo een fraai akoestisch stukje). De titel zegt genoeg lijkt ons. Lekker levendige deathmetal van een levenslustig groepje, we houden er van.
Recensent:Jan Didden Artiest:Depths Of Kronos Label:Hard Life Promotion
Cover Tim`s Favourite - We, The Willing

Tim`s Favourite - We, The Willing We, The Willing is het derde album van Tim's Favourite , een Vlaamse band...