RECENSIE: Con Brio - Explorer

Con Brio
recensie cijfer 2018-11-08 De Italiaanse naam Con Brio rijmt niet met de oorsprong van deze band: Amerika. De betekenis van deze term is echter wel volledig van toepassing op de heren: de muziek dient op een levendige wijze uitgevoerd te worden. En daarin stellen de mannen absoluut niet teleur, het is één en al passie dat klinkt op Explorer.

Met Explorer geven de mannen zowel qua naam als geluid aan dat ze nog aan het ontdekken en verkennen zijn. Dit wel allemaal netjes binnen de lijnen van de soul en funk. Neem bijvoorbeeld het uitermate swingende ‘Too Lit 2 Quit’ dat ook zomaar een Bruno Mars song had kunnen zijn. Dit is niet de enige vergelijking die gemaakt kan worden: de charismatische frontman Ziek McCarter klinkt op ‘Body Language’ als het vrolijke broertje van de ietwat melancholische The Weeknd. En als je dan het vergelijken gaat, komen de heren met een plot twist. Ze coveren een nummer dat juist totaal niet in hun straatje ligt: ‘Heart Shaped Box’ van Nirvana. Hier wordt de stem van McCarter zo de hoogte in gestuwd dat de lyrics, vooral tijdens de coupletten, haast onverstaanbaar worden.

Achter al deze funky muziek zit ook nog eens een diepere boodschap: wat betekent het voor de mannen om, samen als band, hun land te vertegenwoordigen in het buitenland? Juist nu het land met, zoals de mannen het zelf omschrijven, ongekende onvoorspelbaarheid kampt. Deze boodschap moet echter wel even worden uitgelicht door de muzikanten. De focus lijkt toch echt op the good times te liggen. Con Brio klinkt dan ook voornamelijk als een groep ras-optimisten, die zich achter hun feel good sound toch enigszins zorgen maken om de hedendaagse samenleving.

Zodra je dieper onder de oppervlakte gaat luisteren, hoor je daadwerkelijk dat het niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Op ‘Royal Rage’ klinkt de tegeltjes-uitspraak ”Being Alive Don’t Mean You’re Living”, misschien iets ‘cliché’, maar dit bewijst wel dat Con Brio iets verder gaat dan hun zorgeloze en zonnige geluid. McCarter klinkt dan ook gepassioneerd wanneer hij op dit nummer zijn zorgen uitspreekt over het uiteenvallen van de wereld. En die zorgen klinken verder door op andere songs. The American Dream is passé, en als je The States wilt verlaten, word je dat door de bandleden absoluut niet aangerekend: ze moedigen je aan om de United States of America in te ruilen voor the ‘United State of Mind’.

Dit tweede album van de Amerikanen wordt, ondanks de ietwat verstopte serieuzere boodschap, positief afgesloten. ‘Feels Good’ doet zijn naam werkelijk eer aan. ”It Feels Good To Feel Good” is de boodschap die bij de luisteraar blijft hangen, en niet alleen vanuit dit nummer. Nee, het gehele album ademt deze sfeer. En dan zo ineens is het, pats boem, afgelopen. Tijd om de repeat functie aan te zetten en nog even te blijven genieten van de positieve vibe op Explorer.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Con Brio Label:V2 Records
Cover Honey Hahs - Dear Someone, Happy Something

Honey Hahs - Dear Someone, Happy Something Honey Hahs is een band uit Zuid-Londen en timmert flink aan de weg. Dat is...