RECENSIE: Astral Swans - Strange Prison

Astral Swans
recensie cijfer 2018-10-02 Strange Prison is het tweede album van de Canadese singer-songerwriter Matthew Swann, beter bekend als Astral Swans. Voor de opvolger van All My Favorite Singers Are Willie Nelson gaat de artiest uit Calgary voor een ingetogen aanpak. Hij tovert beheerste poprock uit zijn hoge hoed,waarbij hij in zijn teksten herkenbare onderwerpen aansnijdt.

Voor dit album werkte Swann samen met een producersteam dat bestaat uit Scott Munro, Paul Chirka en Dan Mangan. Zij dragen bij aan het divers geluid dat op dit album wordt tentoongespreid. Op het titelnummer is bijvoorbeeld een orgelarrangement te horen. Een enkele keer schroeft de Canadees het tempo op, zoals op ‘General Rule’. Dit nummer heeft met zijn golvende melodie en zorgt met zijn snerpende gitaarklanken voor een psychedelische ondertoon. Bij nummers als deze had de speelduur wat langer mogen zijn. Het gros van de nummers op Strange Prison blijft namelijk onder de drie minuten hangen. Ondanks het vaak lage tempo heeft het album wel een fijn stuwend karakter.

Op ‘Free Yourself from All Harm’ heeft de Canadees enkel een akoestische gitaar en zacht percussiewerk nodig. Hier klinkt hij erg breekbaar. In zijn teksten behandelt Swann allerlei verschillende – soms alledaagse – onderwerpen. Zoals het voor jezelf houden van dromen op ‘Blown Away’, isolatie en onzekerheid op ‘What Are You Gonna Do With Yourself’, of zelfs vliegangst op ‘Controls’. Ook de meer beladen onderwerpen worden soms in ogenschijnlijk simpele liedjes gevangen, maar het levert bijna altijd mooie muziek op.

Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. ‘I Belong’ heeft zowaar een duistere ondertoon. Deze subtiele afwijkingen maken Strange Prison tot een veelzijdige plaat. De rustige aanpak zorgt voor een warm maar tevens wijds geluid waarop de rust bewaard blijft, ondanks een enkele tempoversnelling hier en daar. Een plaat als deze stemt gelukkig en heeft een zeer aangename sfeer.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Astral Swans Label:Tiny Room Records
Cover Judy Blank - Morning Sun

Judy Blank - Morning Sun Judy Blank deed in 2013 mee aan het tv-programma De Beste...