RECENSIE: Rita Coolidge - Safe In The Arms Of Time

Coolidge
recensie cijfer 2018-09-12 Ze is dit jaar 73 geworden en vrijwel niemand had er nog rekening mee gehouden ooit nog nieuw werk van haar te kunnen beluisteren. Rita Coolidge blijkt echter nog altijd actief bezig te zijn met muziek. In de afgelopen jaren is intensief gewerkt aan het bundelen van haar persoonlijke levensherinneringen. Het resultaat hiervan is te lezen in het vorig jaar verschenen boek Delta Lady: A Memoir, een zeer bijzonder naslagwerk waarin behalve de muzikale levensloop van Coolidge, ook aandacht wordt besteed aan onderwerpen als ‘liefde’, ‘familie’, ‘huwelijk’, ‘sterrendom’ en de ‘vergankelijkheid’ ervan. Zo valt er te lezen hoe de zangeres deelt uit maakte van de legendarische ‘Mad Dogs & Englishmen Tour’ in 1970, verliefd werd op de drummer van de band, hem vervolgens liet vallen en daarmee het voortbestaan van de gehele band tijdens deze tour in gevaar wist te brengen. Volgens David Crosby vervulde de zangeres eveneens een cruciale rol in het voortbestaan van Crosby, Stills & Nash. Verder vinden we onder het kopje ‘Opgedane Werkervaring’ samenwerkingen met Eric Clapton, Leon Russell en haar latere, en vervolgens ex-echtgenoot Kris Kristofferson. Het grootste solosucces zou de wereldhit ‘All Time High’ worden, dat tevens als soundtrack diende voor de James Bond-film Octopussy.

De zangeres zou zich na de diverse vervulde vacatures als achtergrondzangeres al snel ontwikkelen als zelfstandige singer-songwriter. Maar liefst zeventien albums gingen er vooraf aan Safe In The Arms Of Time dat dit jaar is uitgebracht. Met behulp van de beste muzikanten die er in en rondom Los Angeles te vinden waren, keerde Coolidge voor dit album terug naar haar hoogtijdagen in de jaren zeventig, toen zij haar eerste albums opnam in de Hollywood Sunset Sound Recorders. In de studio waar o.a. Prince, The Rolling Stones, Beach Boys en Led Zeppelin hun beste platen produceerden, keerde zij daar terug om ‘I’m Doing Fine Without You’ op te nemen. Een compositie van één van haar allerbeste vrienden, en ex-geliefde, Graham Nash, die het aanvankelijk zelf wilde gebruiken voor eventueel nieuw plaatwerk. Naast vele anderen werd samen met gitarist David Grissom die al eens naast Joe Ely, Ringo Starr, Buddy Guy en John Mellencamp op het podium stond, bassist Bob Glaub, drummer Brian MacLeod en slide-gitaargigant Joey Landreth, broer van Sonny, een geheel analoge sessie opgenomen, die vier maanden duurde en veel bruikbaar nieuw werk opleverde. ”De sfeer voelde bijna hetzelfde als in die begindagen”, vertelde zij onlangs in een interview. Heel even werd uitgeweken naar Nashville om samen met blueszanger/gitarist Keb’ Mo’ het prachtig ingetogen gezongen ‘Walking On Water’ op te nemen. Coolidge verklaarde al sinds lange tijd een grote fan te zijn van de bluesman. Beiden slaagden er in om het beste bij elkaar naar boven te brengen. De hoogtepunten van Safe In The Arms Of Time zijn echter opgenomen in de eerdergenoemde legendarische studio.

Met ‘The Things We Carry’ en het samen met Stan Lynch geschreven ‘You Can Fall In Love’ maakt de zangeres de cirkel, zoals zij haar muzikale rondreis beschouwd, helemaal rond. Om maar een zo goed mogelijk authentiek geluid te creëren werd nergens gebruik gemaakt van effecten en andere digitale trucjes. De bedoeling om de luisteraar de sfeer te laten proeven van die legendarische studio kan dan ook als geslaagd worden beschouwd, maar het belangrijkste is toch wel dat hier het bewijs geleverd wordt dat Rita Coolidge zelfs op latere leeftijd nog altijd in staat is om prachtige en integere muziek te produceren.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Rita Coolidge Label:Pias
Cover Mai Khoi - Dissent

Mai Khoi - DissentIn 2010 won de popster Mai Khoi de Vietnam Television Song And Album Of The...