RECENSIE: The Damned and Dirty - Revelation

DamnedDirty
recensie cijfer 2018-05-03 The Damned And Dirty is een van de meest sympathieke bluesbandjes die ons land rijk is. De band onder leiding van mondharmonicaspeler Kevin de Harde en gitarist Micha Sprenger draait alweer een aantal jaar mee. Drie keer werden de heren namens de Dutch Blues Foundation genomineerd voor het beste bluesalbum. Daarmee staan ze in Nederland aan de top. Nu ligt er een nieuwe EP. Op Revelation werkt het duo voor de eerste keer samen met Mario Goossens van Triggerfinger.

Dat hoor je duidelijk terug. De liedjes laten de blueswortels relatief links liggen. De muziek past meer in de classic rocktraditie van Triggerfinger, Guns ’n Roses en Aerosmith. Het valt vooral op dat de goed klinkende refreinen hun entree hebben gedaan. Dat werkt in een aantal gevallen goed. Een liedje als ‘Been A Liar’ combineert gospel, psychedelica en soul. Kevin heeft een goede soulstem en het slidegitaarspel maakt het nummer lekker opzwepend. Een simpel refrein zorgt er vervolgens voor dat het nummer zich nestelt.

Deze aanpak wordt met lichte variaties ingezet op zeven verschillende nummers. Met name het slidegitaarspel schittert er verschillende malen bovenuit. Vooral wanneer het vanuit een stilte een liedje op gang helpt zoals gebeurt tijdens ‘Revelation’. De band beweegt zich van groots opgezette rock ’n roll naar rauwe garagerock. Het geluid is extra versterkt. Voor de refreinen wordt er regelmatig gebruik gemaakt van een extra achtergrondzangeres. Tegelijkertijd zijn de met extra vocalen versterkte refreinen iets dat Kevin en Micha eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Als duo staan de heren prima hun mannetje. Door teveel in te zetten op een groots geluid ga je over een gladde grens. Een grens waarbij The Damned and Dirty op Revelation nog net aan de goede kant blijft zitten.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:The Damned and Dirty Label:Eigen Beheer
Biel

Julia Biel - Julia BielIn 2005 bracht de Londense Julia Biel haar debuutalbum Not Alone uit, wat...