RECENSIE: Whyte Horses - Empty Words

Whyte Horses
recensie cijfer 2018-05-19 Er zijn van die platen die gelijk vanaf de eerste seconden er volledig in knallen. Empty Words van Whyte Horses is absoluut niet zo’n plaat, dromerige pop ten top. Met het eerste album Pop or Not uit 2016 wist de band al direct hoge verwachtingen te scheppen voor het tweede album. Daar waar nog wel eens gesproken kan worden van ‘een moeilijke tweede’ lijken de Britten van Whyte Horses hier geen moeite mee gehad te hebben. Empty Words is dan ook perfect in lijn met zijn voorganger, en de bandleden zijn vrolijk verder gegaan waar ze gebleven waren, en dat ook zonder op kwaliteit in te hebben geleverd. De bandleden van Whyte Horses huppelen vrolijk en zorgeloos verder.

Daar waar vele albums een energiek en krachtig statement neerzetten in de openingstrack, begint Whyte Horses juist ontzettend rustig. Niks kort en krachtig, maar een langzame binnenkomer van bijna vijf minuten. Hiermee wordt de toon van Empty Words wel direct gezet. Het dromerige karakter van de opener houdt de hele plaat aan, hiermee wordt het een harmonieus geheel zonder uitschieters. Een constante, aangename energie heerst op Empty Words met genoeg onvoorspelbare deuntjes om de aandacht van de luisteraar goed vast te houden. Het feit dat er geen energieke uitschieters aanwezig zijn, neem je als luisteraar al gauw voor lief, omdat het album simpelweg strak in elkaar zit. Op ieder nummer worden haast dezelfde instrumenten gebruikt, zoals een xylofoon, viool en gitaar, maar dan allemaal net ietsje anders.

Het album klinkt weliswaar relaxt en zeer ontspannen, maar waarschijnlijk is dit een gevalletje ‘schijn bedriegt’ en komt er meer denkwerk bij kijken dan op het eerste gehoor duidelijk wordt. Het klinkt namelijk niet alsof deze band niet heel goed in de gaten heeft waar zij mee bezig is. Tegelijkertijd klinkt Empty Words geen enkel moment geforceerd, en daar zit de kracht van dit album. Empty Words is erg poppy, maar tegelijkertijd ook ontzettend avant-garde te noemen. Quasi nonchalant, en daardoor precies een plaat om zowel bij te ontspannen als wat aandachtiger naar te luisteren. Iedere luisterbeurt is er iets nieuws te ontdekken, en het is die gelaagdheid die Empty Words een erg interessante plaat maakt.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Whyte Horses Label:Continental Record Services
Cover Klubbb 3 - Ho-Dio-Di-Jee

Klubbb 3 - Ho-Dio-Di-JeeHoort een album als dat van KLUBBB 3 thuis op een platform als...