RECENSIE: King King - Exile & Grace

King King
recensie cijfer 2017-12-01 Het Schotse King King is al jaren een grote naam in het Europese bluescircuit. Glasgow’s favourite son’s is hun geuzennaam en dat zegt wat over hun populariteit in thuisland Schotland. Wat de band brengt op het nieuwe album Exile & Graceis echter meer rock dan blues. Classic rock wel te verstaan.

King King bestaat naast frontman Allan Nimmo (gitaar/zang) uit bassist Lindsay Coulson, drummer Wayne Proctor en een toetsenist van Nederlandse komaf: Bob Fridzema (o.a. Rigby). Nimmo heeft naast zijn bestaan als frontman van King King ook een belangrijke rol in The Nimmo Brothers, een blues(rock)band met zijn broer Stevie.

Exile & Grace is inmiddels album nummer vier voor King King en minder blues georiënteerd dan haar voorgangers. De plaat bevat vooral AOR rock. Foreigner is daarbij een duidelijk referentiekader. Dit is te danken aan de stevige rocksound van de band en aan Nimmo, die soms akelig dicht tegen het stemgeluid van Foreigner’s Mick Jones aan zit. Voeg daar een snufje Toto en een mespuntje funk aan toe en de cocktail van radiovriendelijke arbeidsvitaminen is klaar.

Opener ‘(She Don’t) Gimme No Lovin’ is een aardige uptempo rocksong. In tweede track ‘Heed The Warning’ neigen de melodie en zanglijn van het couplet naar Living Coulor’s hit ‘Cult Of Personality’. Ballad ‘Find Your Way Home’ lijkt dan weer een blauwdruk van Whitesnake’s jaren ’80 hit ‘ Is This Love’. En ‘Tear It All Up’ klinkt als een echo van ‘Time Stood Still’ (Bad English). Een paar duidelijke gevalletjes van ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’. In het afsluitende, opgewekt voort huppelende ‘I Don’t Wanna Lie’ is tot slot nog een prominente rol weggelegd voor de keyboards van Fridzema.

Met Exile & Grace zal King King geen nieuw en jonger publiek aanboren, maar daar zal de band niet om malen. De gemiddelde popmuziekliefhebber, zeker het platenkopende deel, wordt alleen maar grijzer en/of kaler. En een radiostation als Arrow Classic Rock heeft over haar luistercijfers - hoewel tijdelijk beperkt te ontvangen - weinig te klagen. Publiek genoeg dus voor de Schotten.

King King is een degelijke band. Exile & Grace een degelijk album vol met classic rock volgens het boekje. Voer voor de fans dus en de liefhebbers van classic rock, maar vrij overbodig voor de rest van de mensheid.
Recensent:Bart Slaats Artiest:King King Label:Manhaton
Cover FireForce - Annihilate The Evil

FireForce - Annihilate The EvilDe recensie van Annihilate The Evil het derde album van Fireforce zou...