RECENSIE: Novatia - FLOW

Novatia
recensie cijfer 2017-12-30 Novatia is een nog onbekende Nederlandse band die aantoont dat er genoeg talent zit binnen de Nederlandse Progrockscene. Haar derde in eigen beheer opgenomen EP Flow maakt dit duidelijk. De EP bevat vijf songs die een gemeenschappelijk onderwerp: het in een ‘flow’ komen en blijven, in het leven maar ook bij het creëren van kunst. De onderwerpen per song zijn verschillend, en uitvoerig beschreven in de persinfo, maar om ook tot die onderwerpen te komen moest de ‘flow’ er dus wel zijn. Beetje vaag, dat wel.

Liever dan uitvoerig de teksten te bestuderen, luisteren we naar de muziek van de vijf heren die je in een ‘flow’ proberen te laten komen. De gedistingeerde progrock met pop- en jazzinvloeden van de heren bevat veel elementen uit de neoprog, maar doet de gedachten ook uitgaan naar een band als Marillion in vooral de eerst twee songs. Kenmerkend voor de muziek van Novatia is de vrij hoge en heldere stem van Joep Selen.

De eerste song heet ‘The NIght Is Filled With Colours’ en is geïnspireerd door een schilderij van Van Gogh. Het klinkt soms wat licht jazzy, en bevat sfeervol, Marillion-achtig, gitaarwerk. Het daaropvolgende ‘Between The Lines’ is een stuk steviger en start lekker dreigend. Het is het hoogtepunt van deze EP. Hierna volgt het enigszins jazzy ‘May We Interrupt’ dat zo uit de jaren zeventig had kunnen komen en soms zelfs even de gedachten richting Steely Dan doen gaan. Het tegendraadse pop meets jazz werk in ‘This Drive’ toont aan dat de heren prima de instrumenten beheersen. Het afsluitende ‘Before Autumns Come’ is een vrij rustige, ook weer met jazzelementen opgetuigde, song en een fraaie afsluiter van deze EP.

Flow is een fraai staaltje progrock van Nederlandse bodem, dat wel enigszins veilig en netjes overkomt. Iets meer buiten de lijntjes kleuren en een scherpere productie zou het resultaat nog net wat spannender maken.
Recensent:Jan Didden Artiest:Novatia Label:Eigen Beheer
Cover Driftmode - Driftmode

Driftmode - Driftmode 80’s Guitar noise uit de diepste, donkerste krochten van...