VERSLAG: Toppers in Concert - 22/5 - ArenA

Podiuminfo was aanwezig bij Toppers in Concert 2010 in Amsterdam ArenA voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Toppers in Concert - 22/5 - ArenA

Er zijn maar weinig Nederlandse artiesten waarvoor complete volksstammen zich naar de Amsterdam ArenA wagen; laat staan als er een dresscode is. Toch krijgen de Toppers, oftewel René Froger, Gerard Joling, Gordon en Jeroen van der Boom, het voor elkaar. Los van elkaar zijn enkel Froger en Joling in staat om een enigszins vergelijkbare meute op gang te brengen, maar het concept van de Toppers is zo sterk dat het zelfs niet uitmaakt als Joling een jaartje verstek laat gaan (zoals in 2009, vanwege ruzie met collega gordon).

Vervanger Jeroen van der Boom werd door het publiek met open armen ontvangen. Dus toen Joling toch weer terug kwam bij het clubje – dat zichzelf “de oudste boyband ter wereld” noemt – werd Van der Boom niet de deur gewezen. Vier man sterk en, volgens Gordon, “sterker dan ooit”. De verwachtingen zijn vooraf hooggespannen, wanneer de ArenA zich vult zo’n 66.000 in wit en zilver geklede fans van het zingende viertal. Onder een daverend applaus komen de Toppers het Ajax-stadion binnenrijden, op een soort grote witte kerstslee met led-verlichting met een zilverkleurige eenhoorn ervoor. Met ‘I Got A Feeling’ van Black Eyed Peas is de toon meteen gezet.

Het thema dit jaar is “Welcome To Heaven Party”. Thematisch is dat vooral uitgewerkt in de witte kleding en de grote kunststof wolken die boven de arenavloer hangen. Wanneer de Toppers op het podium gearriveerd zijn, wordt een liedje ingezet dat aansluit bij het thema: ‘Heaven’ van Bryan Adams. De Toppers verkiezen het arrangement van DJ Sammy en Yanou echter boven het origineel van de Canadese zanger. Opmerkelijk feitje is trouwens dat een andere single van Bryan Adams – namelijk ‘Cloud Number Nine’ – vergezeld ging van een videoclip waarbij alles, inclusief de rockster zelf, in het wit gestoken waren.

Bryan Adams keert terug in een medley met powerballads. Zijn monsterhit ‘(Everything I Do) I Do It For You’ wordt gekoppeld aan ‘Right Here Waiting’ van Richard Marx (origineel van auteur Laura Branigan), ‘Against All Odds’ van Phil Collins en ‘I Want To Know What Love Is’ van Foreigner. Voor een medley van Gordon-hits, wordt de hulp ingeschakeld van Thomas Berge. Gordon kondigt Berge aan als zijn opvolger, om vervolgens innig met de jonge knaap in duet te gaan op hun beider grootste hit ‘Kon Ik Maar Even Bij Je Zijn’.

Diva Gerard Joling nodigt een andere diva uit om met hem in duet te gaan; Karin Bloemen. Als een soort gothic ice-queen zingt Bloemen met de zingende schaatsrijder het suffe ‘If I Had Words’. Zo zijn er meer liedjes vanavond waar het stof van afgeblazen moet worden. De medleys met (oud-)Hollandse hits zijn al even belegen als de meeste grappen van René Froger, die in duet gaat met “zijn beste gappie” Martin Morero, een typetje van acteur Peter Paul Muller uit ‘Gooische Vrouwen’. Na afloop van het lied komt Linda de Mol het podium op, in haar rol van Cheryl Morero.

Gerard Joling is de ster van de avond. Zijn terugkomst bij de Toppers wordt groots gevierd en ook zijn 25-jarige artiestenjubileum staat centraal. In een medley van zijn eigen hits komen enkel de Nederlandstalige liedjes als 'Liefde Op Het Eerste Gezicht', 'Zing Met Me Mee' en 'Maak Me Gek' voorbij. Zijn Engelstalige hits als 'No More Boleros', 'Ticket To The Tropics' en 'Everlasting Love' jammerlijk achterwege blijven.

Minder geslaagd is de medley met hits van Jeroen van der Boom. De voormalig Gerard Joling-imitator is een prima zanger die het publiek weet te boeien, maar niet al zijn liedjes zijn even sterk. Een tekst als "weet jij wat je ogen zien?" is daar een tekenend voorbeeld van. Helaas kiest ook Froger voor een potpourri van zijn Nederlandstalige repertoire.

De hereniging van Geer en Goor was vooraf één van de belangrijkste promotieuitlatingen over Toppers In Concert 2010. Het lijkt of de goedlachse relnichten nog nooit zo close waren. Dat tonen ze door elkaar op de bek te pakken aan het begin van de show. Later zingen ze gebroederlijk 'Believe', de comebackhit van Cher uit 1998. Met een uitstekende soulmedley gaan de Toppers vervolgens de pauze in.

Na de pauze keert het kwartet terug met een grootse uitvoering van Michael Jacksons 'Thriller', inclusief dansende zombies. Niet veel later brengen de Toppers Liesbeth List tot tranen middels een eerbetoon aan de eveneens vorig jaar overleden chansonnier Ramses Shaffy. Nederpopdiva Ruth Jacott wordt in het zonnetje gezet met een medley van haar hits, om vervolgens het podium opgesleept te worden om 'Vrij Met Mij' te zingen.

Gordon pakt zijn moment om even promotie te doen voor zijn recent verschenen boek over zijn visies op liefde. Helaas gaat dat gepaard met een wanstaltige versie van Dolly Partons 'I Will Always Love You'; een liedje dat in elke bestaande uitvoering al een draak van jewelste is. Daarna volgt het zemelige 'My All' van Mariah Carey, dat halverwege transformeert in een gedateerd housenummer.

Naar mate de avond vordert lijkt Gordon in te kakken. Hij ziet er vermoeid uit en ook vocaal is dat merkbaar. Dit geheel in tegenstelling tot Joling, die in alle opzichten volledig in de plooi blijft. Nu is zo'n Toppers-avondje ook wel een aanslag op je lijf, dus heel gek is het niet. Beste zanger van de avond blijft Popstars-winnaar Wesley, die de heren vergezeld in een boybandmedley (grotendeels bestaande uit liedjes van Backstreet Boys). Het meezingfeest is compleet wanneer Frans Bauer ten tonele verschijnt. De ArenA heeft wel even tijd voor hem.

De finale van de show heeft een hoger songfestivalgehalte dan de Eurovisie-inzending van de Toppers vorig jaar. Nadat de heren oproepen tot verdraagzaamheid, wordt 'We Are The World' ingezet, terwijl dansers met vlaggen uit allerlei landen op hun rug rond het podium lopen. Toppers In Concert is vooral een uit de kluiten gewassen pleinfeest voor mensen wiens culturele belevingswereld wordt bepaald door SBS6, 100% NL en de TROS. Maar dat doet er niet toe, want het mag met recht het grootste meezingfeest van Nederland genoemd worden. Voorlopig zijn we nog niet van deze heren af.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

De Toppers foto Toppers in Concert - 22/5 - ArenA De Toppers foto Toppers in Concert - 22/5 - ArenA De Toppers foto Toppers in Concert - 22/5 - ArenA De Toppers foto Toppers in Concert - 22/5 - ArenA Jeroen van der Boom foto Toppers in Concert - 22/5 - ArenA Gerard Joling foto Toppers in Concert - 22/5 - ArenA René Froger foto Toppers in Concert - 22/5 - ArenA Gordon foto Toppers in Concert - 22/5 - ArenA De Toppers foto Toppers in Concert - 22/5 - ArenA

GABRIELLA CILMI - 23/5 - PARADISOOndanks een op Twitter aangekondigde keelpijn van Gabriella Cilmi, gaat het...

FRANK BOEIJEN - 19/5 - MUZIEKCENTRUM Een half jaar geleden verscheen het album ‘Camera’ van Frank Boeijen. In...